چکیده فارسی: چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و همجوشیشناختی در مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی بود. روش پژوهش: طرح پژوهشی حاضر، نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی بود که در سال 1398به کلینیکهای روانشناسی و روان پزشکی شهر یزد مراجعه کرده بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کوهن تعیین شد که از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل(هر گروه 15نفر) قرار گرفتند. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامه افسردگی بک(1996) و همجوشیشناختی گیلاندرز و همکاران(2014) استفاده شد و مداخله 8 جلسهای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در 90دقیقه به گروه آزمایش ارائه شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS و با روش چند متغیری کوواریانس(مانکوا) تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و همجوشیشناختی در مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی مؤثر بوده است. بحث و نتیجه گیری: این یافتهها بر اهمیت کاربرد این مداخله بر علائم افسردگی و همجوشیشناختی در مادران دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی و ارائه افقهای جدید در مداخلات بالینی این مادران و فرزندان آنها تأکید دارد.
The Effectiveness of the Treatment Based on acceptance and commitment of depression therapy and cognitive fusion of mothers whom children suffer from Attention Deficit/Hyperactivity Disorders
English Abstract: Abstract Introduction: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of acceptance and commitment in depression therapy and cognitive fusion of mothers whom children suffer from attention deficit/hyperactivity disorders. Research Method: The present research was Quasi-Experimental with pre-test, post-test and control group. The statistical population of study included all mothers of children with attention deficit/hyperactivity disorders who consulted with psychologists or psychiatric clinics in Yazd in 2019.The sample size was determined by using Cohen's table which was selected from available sampling and randomly divided into experimental and control groups (each of which with 15 subjects). In order to data collecting Beck Depression (1996) and Gillanders, et al. (2014) Cognitive Fusion questionnaire were used. The experimental group received 8 sessions of Acceptance and Commitment Therapy in about 90 minutes. The data were analyzed by SPSS software & multivariate method of covariance (MANCOVA). Results: The results showed that the treatment based on the acceptance and commitment of depression therapy and cognitive fusion of mothers whom children suffer from Attention deficit/hyperactivity disorders were effective. Discussion: The findings of this study highlights the importance of using these interventions in depression therapy and cognitive fusion in mothers of children with attention deficit/hyperactivity disorders and provides new horizons in clinical interventions of these mothers and their children.