چکیده فارسی: چکیده مقدمه: مربیان مهمترین عنصر نظام آموزشی هستند که شایستگی آنها میتواند نقش تعیین کنندهای در بهینهسازی فرایندهای آموزشی داشته باشد. لذا هدف این مطالعه، تدوین ابزارهای استاندارد سنجش سلامت و دانش مربیان بود. روش پژوهش: روش پژوهش کمی_کیفی بود و جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مربیان مهدهای کودک تهران بود. در بخش کمی روش پژوهش توصیفی بوده و شرکت کنندگان شامل 1133 مربی مهد کودک بودند که به صورت سهمیهای انتخاب شدند. در بخش کیفی نیز از روش مصاحبه¬های کوتاه چندگانه(MMI) استفاده شد. برای نمونه گیری در بخش کیفی، 62 نفر از به صورت در دسترس انتخاب شدند. در بخش کمی برای ارزیابی دانش مقیاسی 129 سؤالی تهیه شد. در حوزه سلامت از آزمونهای هوش هیجانی(بار-ان)، سلامت روانی(BSI) و سلامت معنوی(ابوالمعالی و موسی زاده) استفاده شد. در بخش مصاحبه از طریق روش مصاحبههای کوتاه چندگانه(MMI) در چهار ایستگاه «سلامت، رزومه، کفایت و قوانین اداری» صلاحیت تعدادی از مربیان مجدداً ارزیابی شد. یافتهها: نتایج به دست آمده در بخش کمی پژوهش نشان داد که 62 سوال از مجموعه سوالهای اجرا شده دارای ویژگیهای روان سنجی مناسب جهت سنجش دانش مربیان مهدهای کودک است. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که آزمون سلامت معنوی از دو مولفه ایمان به خدا و خودکنترلی تشکیل شده است. ساختار عاملی مقیاسهای هوش هیجانی و سلامت روان از طریق تحلیل عاملی تاییدی بررسی شد و نتایج شاخصهای برازش مدل نشان داد که دادهها با نظریه همخوان است و مقیاسهای استفاده شده از ویژگیهای روان سنجی مناسب برای استفاده در گروه مربیان برخوردار است. بحث و نتیجه گیری: به طور کلی میتوان گفت از ابزارهای تهیه شده در پژوهش حاضر میتوان به عنوان مقیاسهای استاندارد جهت سنجش سلامت و دانش مربیان مهدهای کودک استفاده کرد.
Designing Standard Tools to Measure the health and knowledge Level of Kindergarten Teachers
English Abstract: Abstract Introduction: Teachers are the most important element of the educational system; their competence can play a decisive role in optimizing educational processes. The purpose of this study was to design standard tools in order to measure the health and knowledge of kindergarten teachers. Research Method: The research method was quantitative-qualitative and the statistical population of this study included all kindergarten teachers in Tehran Province. In the quantitative part, the research method was descriptive and the participants included 1133 kindergarten teachers who were selected by Quota. In the qualitative part, the method of multi mini-interviews (MMI) was used. In line with sampling in the qualitative part, 62 trainers were selected by availability. In the quantitative section, 129 questions were prepared to assess the knowledge level. Emotional Intelligence (Bar-on), Mental Health (BSI) and Spiritual Health (Abolmaali and Musazadeh) instruments were used to measure teachers' health. In the interview part, the qualifications of a number of teachers were re-evaluated through multi mini-interviews (MMI) in four stations (health, resume, knowledge and administrative rules). Results: The results obtained in the quantitative part of the research showed that 62 questions from the set of questions had appropriate psychometric properties to assess the knowledge of kindergarten teachers. The results of exploratory factor analysis showed that the instrument of spiritual health consisted of two components: faith in God and self-control. The factor structure of emotional intelligence and mental health instruments was examined through confirmatory factor analysis and the results of model fitness indices showed that the data were consistent with the theory and the scales used had suitable psychometric properties for evaluation of kindergarten teachers. Discussion: In general, it can be said that the instruments prepared in the present study can be used as standard scales to measure the health and knowledge of kindergarten teachers.