چکیده فارسی: مقدمه: تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش گذراندن دوره پیش دبستانی (با تاکید بر عوامل آموزشـی و عـاطفی) بر هوش هیجانی دانشآموزان ابتدایی انجام شده است. روش: روش تحقیق، توصیفی و با توجه به مقایسه دو گروه دانش آموزان از نوع علی-مقایسه ای می باشد. جامعـه آماری، شامل دانش آموزان ناحیه 1 کرج و حجم نمونه بر اساس فرمول کـوکران 261 نفـر تعیـین و براسـاس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انجام شده است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه اسـتاندارد هـوش هیجـانی شات و همکاران 1999 می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS23 و بهره گیـری از آمـار توصیفی و استنباطی (کولموگروف اسمیرنوف، آزمون لون، آزمـون t دو گـروه مسـتقل و تحلیـل واریـانس یـک طرفه) انجام شد. یافته ها: یافته های تحقیق نشـان داد کـه میـانگین هـوش هیجـانی دانـش آمـوزانی کـه دوره پـیش دبسـتانی را گذرانده اند با هوش هیجانی دانش آموزانی که این دوره را نگذرانده انـد، اخـتلاف معنـاداری دارد. ضـمن اینکـه میان هوش هیجانی دانش آموزان دختر و پسر و دانش آموزان پایه های مختلف تحصیلی، تفاوت معناداری وجـود نداشته است. نتیجه گیری: با توجه به اینکه کودکان در دوره پیش دبستانی از لحاظ عاطفی، تغذیـه صـحیح، زیبـایی شـناختی، سلامت جسمی، روابط بین اولیاء مدرسه و خانواده، ارتباط با طبیعت و حیوانات، بیشتر مورد توجه قرار گرفتـه و آموزش های بیشتری در این خصوص می بینند. نتایج تحقیق نشان داد آموزش های پیش دبستانی بر روی هـوش هیجانی و ابعاد آن (تنظیم هیجان، بیان هیجان و بهره بـرداری هیجـان) نقـش داشـته و باعـث بـالارفتن هـوش هیجانی دانش آموزان شده است.
The Effect of Passing Pre-School Period (based on the impact of educational and emotional factors) on Emotional Intelligence of Primary Students
English Abstract: English Abstract Introduction: The purpose of this study was to investigate the role of passing preschool period (based on educational and emotional factors) on the emotional intelligence of primary students. Research Method: The research method is descriptive, comparative casual one within two groups of students. The statistical population of the study included students in District 1 of Karaj and the research sample size according to ochran formula were 261 that were selected by using stratified random sampling. The data gathered by Schutte and et.al (1999) Standard Emotional Intelligence Test. The results were analyzed by using the descriptive and inferential statistics obtained from Kolmogorov-Smirnov Test, Levene’s Test, Independent T-Test and (ANOVA) with SPSS 23-v software. Result: Findings of the research showed that the mean emotional intelligence of students who passed pre-primary courses had a significant difference with the emotional intelligence of students who had not completed those courses. Meanwhile there was no significant difference between emotional intelligence of male and female students and students of different educational backgrounds. Discussion: Note that children who had passed the pre-school period in kindergartens received much more attention, education, proper nutrition, aesthetic point of view, physical health care, emotional care, and had more parent-educator relationships and communication with nature and animals. The results showed that preschool education had an effect on emotional intelligence and its components (that is emotional regulation, emotional expression and emotional exploitation) and had increased students' emotional intelligence.
Keywords: emotional intelligence , preschool , Educational and Emotional Factors .