چکیده فارسی: مقدمه: کودکان تحت تاثیر محیط فیزیکی و اجتماعی قرار میگیرند، لذا توجه به فضاهای آموزشی ضرورت دارد و لازم است محیط مدارس در راستای حمایت از کودکان ارزیابی شوند. با توجه به خلاءهایی که در ارزیابی محیط مدارس وجود دارد، این پژوهش به ارزیابی محیط مراقبتی مدارس ابتدایی غیردولتی شهر تهران بر اساس ابزاری جامع پرداخته است. در مطالعه توصیفی – پیمایشی پیش رو، ارزیابی از جامعه 530 مدرسه ابتدایی غیر دولتی تهران که به صورت خوشهای چند مرحلهای 65 مدرسه انتخاب شدند با ابزار مقیاس رتبهبندی محیط مراقبت سنِ مدرسه(SACERS)، با تعیین نمره 5 به عنوان سطح معیار انجام شد. تحلیل آماری توسط نرم افزار SPSS23 به روش t تک نمونهای و تحلیل درصد تجمعی صورت گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد که مدارس در شاخصهای فضا و تجهیزات، بهداشت و ایمنی، فعالیتها، ساختار برنامه با اختلاف معناداری پایینتر از میانگین معیار(میانگین 5) بودند و وضعیت مطلوبی نداشتند. در شاخصهای تعاملات و رشد و ارتقاء کارکنان با اختلاف معناداری بالاتر از میانگین معیار بودند. شاخص مرتبط با کودکان با نیازهای ویژه با استاندارد لازم اختلاف معنادار نداشتند و از وضعیت مطلوبی برخوردار بودند. عدم آگاهی متولیان آموزش و پرورش و والدین نسبت به اهمیت دوران اوان کودکی، عدم آگاهی و توجه به محیط مراقبتی مدارس، فقدان ابزاری جامع برای ارزیابی و نظارت ناکافی بر مدارس و عوامل اقتصادی میتوانند به عنوان عوامل احتمالی استاندارد نبودن محیط مراقبتی مدارس باشند.
School Age Care Environment SITUATION AT NON-PUBLIC PRIMARY SCHOOLS in Tehran in 2018
English Abstract: Introduction and Purpose Children are affected by the physical and social environment, so it is necessary to pay attention to educational spaces and it is necessary to evaluate the school environment in order to support children. Due to the gaps in the evaluation of the school environment, this study evaluates the care environment of non-governmental primary schools in Tehran based on a comprehensive tool. Research method In the present descriptive-survey study, evaluation of 65 schools from the community of 530 non-governmental primary schools in Tehran, which as multistage clusters were selected using the School Age Care Environment Rating Scale (SACERS) tool, with a score of 5 was Performed as a cutting line. tatistical analysis was performed by SPSS.23 software using one-sample t-method and cumulative percentage analysis. Findings Findings of this study showed that schools in space and equipment indices health and safety, activities, program structure with significant differences They were lower than the average of the criterion (mean 5) and did not have a favorable condition. In the interaction indices and employee promotion with a significant difference above the standard mean. Indices related to children with special needs did not differ significantly from the required standard and were in good condition. Conclusion and discussion Lack of awareness of education authorities and parents about the importance of early childhood, lack of awareness and attention to the school care environment, lack of comprehensive tools for assessing and inadequate monitoring of schools and economic factors can be possible causes of non-standard school care environment.
Keywords: elementary schools , learning , assessment , care environment .