چکیده فارسی: مقدمه: هدف از پژوهش حاضر مقایسه بهزیستی جامع و عملکرد خانواده در مادران دارای کودکان مبتلا به اختلالات عاطفی درون نمود با مادران دارای کودکان عادی بود. روش: روش پژوهش حاضر از نوع علّی- مقایسه ای و جامعه آماری آن را مادران کودکان دارای اختلال عاطفی درون نمود و مادران کودکان عادی مشغول به تحصیل در مقطع ابتدایی منطقه 4شهر تهران در سال تحصیلی 1397-98تشکیل دادند. نمونه پژوهش حاضر شامل 30نفر از مادران کودکان دارای اختلال عاطفی درون نمود و 30نفر از مادران کودکان عادی بود که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. به منظور غربالگری دانش آموزان از پرسشنامه اختلالات رفتاری عاطفی آخنباخ (1978) و جهت جمع آوری داده ها از مقیاس بهزیستی جامع کیز و ماگیارمو (2003) ،SWSو پرسشنامه عملکرد خانواده ) 1980،FAD استفاده شد. جهت آزمون فرضیه ها از روش تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA ) استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین بهزیستی جامع و عملکرد خانواده در این دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد. مادران دارای کودکان مبتلا به اختلالات عاطفی درون نمود در مقایسه با مادران دارای کودکان عادی، از بهزیستی جامع پایینتری در همه مؤلفه های آن شامل بهزیستی هیجانی، بهزیستی روانشناختی و بهزیستی اجتماعی برخوردارند. همچنین مادران دارای کودکان مبتلا به اختلالات عاطفی درون نمود در مقایسه با مادران دارای کودکان عادی از عملکرد خانواده پایین تری در کلیه مؤلفه های آن شامل حل مشکل، نقش ها، همراهی عاطفی، درگیری عاطفی، کنترل رفتار و عملکرد کلی برخوردارند. نتیجهگیری: بر اساس یافته های این پژوهش، توجه به بهزیستی هیجانی، روانشناختی و بهزیستی اجتماعی مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال عاطفی درون نمود می تواند بر ارتقاء سطح سلامت روان و بهبود عملکرد خانواده آن ها موثر واقع گردد. همچنین نتایج این پژوهش میتواند به منظور آگاهی بخشی به مدیران و مربیان و ارتقاء سطح خدمات مشاورهای در مدارس مورد استفاده قرار گیرد.
Comparison of Comprehensive Well-Being and Family Functioning in Mothers with Emotional Disorders Children and Mothers with Normal Children
English Abstract: Objective: The aim of this research was to compare the comprehensive well-being and family functioning in mothers with emotional disorders children and mothers with normal children. Method: This study was causal-comparative and its statistical population included mothers of children with emotional disorders and mothers of normal children. Using random sampling, we selected 30 mothers of children with internal emotional disorder and 30 mothers of normal children in primary school in the 4th district of Tehran in the academic year 1397-98. The Akhenbach Emotional Behavioral Disorders Questionnaire (1978); Keys Comprehensive Welfare Scale (SWS, 2003) and the Family Functioning Questionnaire (FAD, 1980) were used to screen students. Analysis of information obtained from the questionnaire with multivariate analysis of variance (MANOVA) through spss-v19 software. Results: The results showed that there is a significant difference between comprehensive welfare and family functioning in these two groups. Mothers with emotional disorders children have lower comprehensive welfare in all its components, including emotional well-being, psychological well-being and social well-being, compared to mothers with normal children. Also, mothers of emotional disorders children have lower family performance in all its components compared to mothers with normal children, including problem solving, maps, emotional companionship, emotional conflict, behavior control and overall performance. Conclusion: Attention to emotional, psychological and social well-being of mothers of children with emotional disorders can be effective in promoting mental health and improving family performance. Also, the results of this study can be used to inform School principals and educators and improve the level of counseling services in schools provide counseling.
Keywords: family functioning , psychological well-being , Comprehensive Welfare , Intrinsic Emotional Disorder, Emotional well-being , Social well-being. .