چکیده فارسی: مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله از طریق همسالان بر کاهش نشانه های اختلالات رفتاری و افزایش مهارت های اجتماعی در کودکان پیش دبستانی منطقه 3 شهر تهران در سال تحصیلی 97-98 بود. روش پژوهش: مطالعه به روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون، گروه گواه و پیگیری دوماهه و جامعه آماری 132نفر از دانش آموزان پیش دبستانی منطقه 3شهر تهران در سال تحصیلی 97-98انجام شد. پس از نمونه گیری در دسترس و مشخص شدن حجم نمونه 40نفری، فرم معلم مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت (1990) توسط مربیان برای کودکان تکمیل شد و افرادی که نمره لازم جهت شرکت در پژوهش داشتند به تفکیک جنسیت به طور تصادفی در دو گروه (آزمایش و کنترل) هر کدام (10پسر و 10دختر) تقسیم شدند. کودکان گروه آزمایش، شش هفته به مدت 12جلسه 20دقیقه ای در طرح مداخله از طریق همسالان شرکت کردند. یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل ها به روش تحلیل کوواریانس حاکی از کاهش معنادار در نشانه های اختلالات رفتاری و افزایش معنادار در مهارت های اجتماعی کودکان در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پس آزمون و پیگیری بود. نتیجه گیری: از آنجا که مداخله از طریق همسالان به واسطه شکل گیری تعامل بین فردی مثبت و ارائه تقویت توسط همسال و یادگیری اجتماعی، منجر به تقویت رفتارهای مثبت توسط گروه همسالان و یادگیری مهارت های اجتماعی می شود، از این طرح می توان به عنوان روشی مفید و موثر برای کودکان در معرض مشکلات رفتاری و همچنین پیشگیری از بروز مشکلات جدی تر در سال های بالاتر استفاده کرد.
Effectiveness of peer-mediated intervention on decreasing symptoms of behavioral disorders and increasing social skills in preschool children
English Abstract: Introduction: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of Peer Mediated Intervention on reducing the symptoms of behavioral disorders and increasing social skills in preschool children in District 3 of Tehran in the 97-98 academic year. Methods: The study was conducted by quasi-experimental method with pre-test, post-test, control group and two-month follow-up and the statistical population of 132 male and female preschool students in Tehran's 3rd district in the 97-98 academic year. After available sampling and determining the sample size of 40 people, the Social Skills Rating Scale-teacher form (Gersham and Elliott, 1990) was completed by educators for children and those who had the required score to participate in the study were randomly divided into two experimental and control groups by gender (10 boys and 10 girls in each group). The children in the experimental group participated in the Peer Mediated Intervention plan for 12 weeks and 12 sessions in 20 minutes. Results: The results of the covariance analyzes showed a significant decrease in the symptoms of behavioral disorders and a significant increase in social skills of children in the experimental group compared to the control group in the post-test and follow-up phase. Conclusion: Since Peer-Mediated Intervention leads to the reinforcement of positive behaviors by peer groups and learning social skills through the formation of positive interpersonal interaction and reinforcement by peers and social learning, this plan can be used as a effective and useful method for children who are at risk of behavioral problems as well as preventing the occurrence of more serious problems in older years.
Keywords: behavioral problems , social skills , Peer Mediated Intervention , Preschool Children .