نویسندگان:
فیروزه زنگنه مطلق1 .1استادیار، گروه روان شناسی ، دانشگاه آزاداسلامی واحد اراک، اراک، ایران
چکیده فارسی:
زمینه و هدف: عمل به فریضة دینی امربهمعروف و نهیازمنکر نقش بسزایی در شکلگیری رفتار و تربیت اسلامی دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع) که برای تصدی مشاغل مدیریت و فرماندهی در سطح ارتش جمهوری اسلامی ایران پرورش مییابند، خواهد داشت. بر این اساس هدف مقالة حاضر، پایش میزان نگرش دانشجویان دانشگاه امام علی(ع) به فریضة امربهمعروف و نهیازمنکر و عوامل پیشبینیکنندة آن است.
روش تحقیق: جامعة آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان دانشگاه امام علی(ع) بوده و برابر فرمول کوکران، حجم نمونه موردنیاز تعداد 172 نفر از دانشجویان برآورد و با روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. متناسب با ماهیت موضوع و اهداف آن، روش تحقیق مقالة حاضر از نوع تحقیقات همبستگی بوده و برای جمعآوری داده های موردنیاز از دو پرسشنامه محققساخته استفاده شده و داده های حاصله بهوسیله نرمافزار آماری Spss مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است.
یافته ها و نتیجهگیری: یافته های تحقیق بیانگر آن است که بین نگرش دانشجویان به فریضة امربهمعروف و نهیازمنکر با عوامل ششگانة خدمات رفاهی، امکانات آموزشی، امور فرهنگی، امور مذهبی، امور پژوهشی و مدیریت، رابطة مثبت و معنی دار وجود دارد. متناظر با یافته های تحقیق، 91.8 درصد از دانشجویان نسبت به فریضة امربهمعروف و نهیاز منکر نگرش مثبت و مطلوب داشتند و درمجموع 8 درصد از واریانس نگرش دانشجویان به امربهمعروف و نهیازمنکر را می توان بهوسیله شش مؤلفه بالا پیشبینی نمود.
Monitoring the Level of Students' Attitude towards the Duty of Enjoining What is Good and Forbidding What Is Bad and its Predictive Factors (Case study: Imam Ali University)
English Abstract: Background and objectives: The establishment and implementation of the religious duty of commanding the good and forbidding the bad will play a significant role in the formation of the Islamic behavior and education of the students of the Imam Ali University who are trained to hold management and command positions at the level of the Islamic Republic of Iran Army. Based on this, the aim of this article is to monitor the level of attitude of students of Imam Ali University to the obligation of commanding the good and forbidding the bad and its predictive factors. Methodology: The statistical population of the present study includes all students of Imam Ali University and according to Cochran's formula, the required sample size is 172 students and they were selected by stratified random sampling method. In accordance with the nature of the subject and its goals, the research method of this article is correlational research, and two researcher-made questionnaires were used to collect the required data, and the resulting data were analyzed by SPSS statistical software. Findings and Results: The findings of the research show that there is a positive and significant relationship between the students' attitude towards the duty of enjoining what is good and prohibiting what is bad with the six factors of welfare services, educational facilities, cultural affairs, religious affairs, research affairs and management. Corresponding to the findings of the research, 91.8% of the students had a relatively positive and favorable attitude towards the duty of enjoining the good and forbidding the bad, and a total of 8% of the variance of the students' attitude towards the commanding of the good and forbidding the bad can be predicted by the above six components.