نویسندگان:
عهدیه اسدپور1 .1دانشجوی دکترای جامعه شناسی گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، تهران، ایران .
چکیده فارسی:
زمینه و هدف: هدف این تحقیق تبیین دلالتهای انسانشناسی قرآنی درزمینة محتوای تعلیم و تربیت است.
روش: تحقیق حاضر به لحاظ هدف خود بنیادی-کاربردی و روش آن استنتاجی است.
یافتهها و نتیجهگیری: انسان دارای شناخت، گرایش و توانایی عمل است، آگاهی بهصورت دفعی و غیرقطعی و عمل بهطور تدریجی و قطعی موجب تقویت و تضعیف گرایشها میشوند. عمل بر آگاهی، باواسطه گرایش و بهطور مستقیم اثرگذار است. شناخت، در صورتی میتواند منجر به انجام یا ترک عمل شود که با یک گرایش، گره بخورد و بهواسطة آن گرایش، به عمل بینجامد و یا آن شناخت از سنخ یقین و باور قلبی باشد. اعمال بروندادی نسبت به اعمال دروندادی تأثیر بیشتری بر انسان دارند. در تدوین محتوا باید به انسجام آن، میزان و چگونگی بهرهگیری از شناخت و عمل، تناسبش با علایق و امیال فطری دقت شود. همچنین لازم است در نحوة ارائة محتوا به فعال بودن نفس مهتدی (تمرکز بر بروندادها) و خودکنترلی و خودارزیابی تأکید نمود. عناوین کلی محتوای شناختی و عملی ذیل مؤلفههای مندرج در هدف نهایی تعلیم و تربیت که عبارتاند از: کسب توانمندی مدیریت گرایشها (گذر از گرایشهای سطحی و غیرپایدار به گرایشهای عمیق و پایدار با دستور ولی و برنامة دین) در بستر حیات دنیا به دست میآید.
The Implications of Quranic Anthropology in the Field of Education Content
English Abstract: Background and objectives: The purpose of this research is to explain the implications of Quranic anthropology in the field of education content. Methodology: In terms of its objectives the current research is of a fundamental-applied research type and its method is inferential. Findings and results: Humans have knowledge, tendencies and the ability to act. Awareness is repulsive and indeterminate and action is gradual and definite, which strengthens and weakens tendencies. Action affects consciousness through tendency and directly. Knowledge can lead to doing or abandoning an action if it is tied to a tendency and is acted upon through that tendency, or if that knowledge is based on certainty and belief of the heart. Output actions have a greater impact on humans than input actions. In compiling the content, attention should be paid to its coherence, the extent and manner of using cognition and action, its compatibility with natural interests and desires. It is also necessary to emphasize the activeness of self-confidence (focusing on outputs) and self-control and self-evaluation in the way of presenting the content. The general titles of the cognitive and practical content under the components listed in the ultimate goal of education and training, which are: acquiring the ability to manage tendencies (transition from superficial and unstable tendencies to deep and stable tendencies with the instructions of the guardian and the program of religion) is achieved in the context of the life of the world.