چکیده فارسی:
زمینه و هدف: امام موسی صدر با نگرش اسلامی وسیع و جامع، به همۀ مذاهب اسلامی توجه داشت. دعوت به اسلام بر مبنای حکمت و موعظۀ حسنه، از امور راهبردی ایشان بود. امام صدر دین را اصل میدانست و مذهب را برداشتها و روشهای مسلمانان تلقی میکرد. هدف این پژوهش بررسی اهداف و محتوای تربیت دینی از دیدگاه امام موسی صدر است.
روش: روش پژوهش، کیفی و از نوع تحلیلی-استنباطی است. جمعآوری دادههای از طریق سایت مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر و همچنین از کتابهای «ادیان در خدمت انسان» و «نای و نی» و «حدیث سحرگاهان» تألیف امام موسی صدر و کتاب «گام به گام با امام» تألیف ضاهر صورت پذیرفته است. تجزیه و تحلیل دادهها بهطور مستمر و همزمان با جمعآوری اطلاعات از طریق دستهبندی، کدگذاری انجام و درنهایت تفسیر شده است.
نتایج و نتیجهگیری: یافتههای حاصل حاکی از آن است که اهداف تربیت دینی از دیدگاه امام موسی صدر شامل ابعاد ششگانة جسمی، شناختی، عاطفی، اخلاقی، اجتماعی و معنوی است. علاوه بر آن محتوای تربیت دینی از دیدگاه امام موسی صدر شامل هفت بُعد ایمان، عمل صالح، فطرت الهی، عقلانیت، حقیقتگرایی، واقعگرایی و رعایت اعتدال است. با توجه به یافتههای استخراجشده، امید است که بتوان گام مهمی در حوزة علوم تربیتی برداشت.
Objectives and Content of Religious Education from Imam Musa Sadr's Point of View
English Abstract: Background and objectives: Imam Musa Sadr, with a broad and comprehensive Islamic approach, paid attention to all Islamic religions. Calling to Islam based on wisdom and good preaching was one of his strategic affairs. Imam Sadr considered religion as the principle and considered sect as the views and methods of Muslims. The purpose of this research is to investigate the goals and content of religious education from Imam Musa Sadr's point of view. Methodology: The research method is qualitative and analytical-inferential. The data was collected through the website of the Imam Musa Sadr Cultural Research Institute, as well as from the books "Religions in the Service of Man", "Nay va Ney" and " Hadis-e Sahargahan" authored by Imam Musa Sadr and the book "Step by Step with Imam" authored by Zaher. . Data analysis has been done continuously and simultaneously with the collection of data through coding, categories and they were finally interpreted. Findings and results: The results suggest that the goals of religious education from Imam Musa Sadr's point of view include the six dimensions of physical, cognitive, emotional, moral, social and spiritual. In addition, the content of religious education from Imam Musa Sadr's point of view consists of seven dimensions of faith, righteous deeds, divine nature, rationality, truthism, realism, and moderation. According to the extracted findings, it is hoped that an important step in the field of education can be taken.