چکیده فارسی:
زمینه و هدف: یکی از متداول ترین راههای ارزیابی عملکرد کلانتریهادرتراز انقلاب اسلامی، استفاده از نظرات و دیدگاه های شهروندان در خصوص نحوة ارائه خدمات و همچنین چگونگی انجام وظیفه کارکنان آن سازمان در قبال وظیفه اجتماعی و سازمانی آنهاست.مسئله اصلی تحقیق این است که مولفه ها وشاخصه های کلانتری درتراز انقلاب اسلامی کدامند؟
روش شناسی: تحقیق از لحاظ هدف ،کاربردی است.به لحاظ طبقه بندی تحقیق بر مبنای روش ، پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی می باشد از نظر تحلیل داده ها، از روش همبستگی استفاده شده است.جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان ومراجعه کنندگان به کلانتری شهرستانهای شرق استان تهران می باشد که براساس جدول کرجسی ومورگان تعدادحجم نمونه 385 نفر تعیین شده است.در این تحقیق از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شده است.
یافتهها و نتیجه گیری: پژوهش حاضر به تبیین ابعاد و مؤلفه های پلیس در تراز انقلاب اسلامی در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.نتایج نشان می دهد پلیس برای انجام وظایف ذاتی خود و ارائه بهترین خدمات به مردم، نیازمند دو مقولهی اصلی اقتدار و اعتماد مردمی است. اقتدار باعث ایجاد توانایی اقدام است و امین دانستهشدن توسط مردم زمینهساز موفقیت پلیس در انجام وظایف و اقدامات خود است.ودر نتیجه میانگین شاخصه های کلانتری ها در تراز انقلاب اسلامی 3.64 می باشد که از میزان حد متوسط بالاتر است. میانگین وضعیت کلانتری ها و کارکنان 3.74 ، اعتماد شهروندان به مدیران و کارکنان کلانتری ها 3.66، مسئولیت پذیری کارکنان کلانتری 3.82 ، قانون پذیری کارکنان کلانتری ها 3.58، اعلام همدردی کارکنان کلانتری با مردم 3.40 می باشد.
Explaining the Components and Indicators of the Police Station in the Context of the Islamic Revolution (Case Study: East of Tehran province)
English Abstract: Background and objectives: One of the most common ways to evaluate the performance of police stations at the level of the Islamic Revolution is to use the opinions and views of citizens regarding the way of providing services and also how the employees of that organization perform their duties in relation to their social and organizational functions. The main question of the research is: what are the components and indicators of the police station at the level of the Islamic revolution? Methodology: In terms of its objectives this study is of an applied research type and in terms of its method it is descriptive survey type. In terms of data analysis, the correlation method has been used. The statistical population of the research includes employees and referents to the police station of the eastern cities of Tehran province, based on the Table of krejcie and Morgan, the sample size of 385 people was selected using available sampling method. Findings and results: The results show that the police need two main categories of "authority" and "popular trust" to perform their duties and provide the best services to the people. Authority creates the ability to act, and being trusted by the people is the basis for the success of the police in performing their duties and actions. Based on the findings of the research, the average index of police stations in the Islamic Revolution scale is 3.64, which is higher than the average level. The average status of police stations and employees is 3.74, citizens' trust in police station managers and employees is 3.66, responsibility of police station employees is 3.82, lawfulness of police station employees is 3.58, and declaration of sympathy of police station employees with people is 3.40.