نویسندگان:
فاطمه گرجین پور1 .1کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، ایران
چکیده فارسی: هدف:این پژوهش به رابطه دینداری و سبک زندگی اسلامی با کیفیت زندگی دانشجویان میپردازد. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان به تعداد 7518 نفر (4608 نفر زن و 2910 نفر مرد) در سال تحصیلی 99-98 میباشد. حجم نمونه پژوهش با توجه به جدول کرجسی و مورگان 364 نفر تعیین شد. نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای با در نظر گرفتن جنسیت دانشجویان، 101 مرد و 263 زن انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای دینداری گلاکواستارک (1965)، سبک زندگی اسلامی کاویانی (1390) و کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (1996) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS استفاده گردید. از آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد فراوانی و آمار استنباطی شامل آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه به روش همزمان برای بررسی فرضیههای پژوهشی استفاده شد.یافتهها: دینداری (مؤلفههای اعتقادی، عاطفی، پیامدی و مناسکی) و سبک زندگی اسلامی (مولفههای اجتماعی، مالی، سلامت، تفکر و علم)عاملی در پیشبینی کیفیت زندگی دانشجویان هستند. نتیجهگیری: دینداری وسبک زندگی اسلامی باعث افزایش توانمندی دانشجویان میشوندو آنهادرصورت مواجهه با دشواریها ازشرایط مطلوبتری به لحاظ کیفیت زندگی برخوردارخواهند بود.
The Relationship between Religiosity and Islamic Lifestyle Orientation with Students' Quality of Life (Case Study: Shahid Madani University of Azerbaijan)
English Abstract: Background and objectives: This research deals with the relationship between religiosity and Islamic lifestyle with students' quality of life. Methodology: In terms of its objectives the present study is of an applied research type and in terms of method it is considered as a descriptive-correlation research. The statistical population of the research is the students of Shahid Madani University of Azerbaijan in the number of 7,518 individuals (4,608 women and 2,910 men) in the academic year of 2019-2020. The sample size was determined as 364 individuals according to the Table of Krejcie and Morgan. The statistical sample was selected using the multi-stage cluster sampling method, considering the gender of the students, 101 males and 263 females. Glock and Stark's religiosity Questionnaire (1965), Kaviani's Islamic lifestyle (2013) and World Health Organization (1996) quality of life questionnaires were used to collect data. SPSS software was used for data analysis. Descriptive statistics including mean, standard deviation, frequency and percentage of frequency and inferential statistics including Pearson's correlation test, and multiple-regression were used to simultaneously examine research hypotheses. Findings: Religiosity (belief, emotional, consequential and ritual components) and Islamic lifestyle (social, financial, health, thinking and science components) are factors in predicting the quality of life of students. Results: Religiosity and Islamic lifestyle increase students' abilities and they will have more favorable conditions in terms of quality of life if they face difficulties.