چکیده فارسی:
زمینه و هدف: مکتب شهید سلیمانی، یکی از مصادیق مکتب مدیریت جهادی است که بهخوبی توانسته در عرصة عملیاتی، عمدة ویژگیهای آن را محقق سازد. مکتب ایشان صرفاً یک مکتب تخصصی، فقهی، فلسفی یا سیاسی نیست، بلکه یک «مکتب تربیتی» است. خاصیت این مکتب تأثیر بر شخصیت آدمی و جهتدهی به رفتار و بینش و انسانسازی است.
روش تحقیق: در این پژوهش از روش فراترکیب، که یکی از انواع پژوهشهای فرامطالعه است، استفاده شد. در قدم نخست کلیدواژههای مختلف در مهمترین بانکهای اطلاعاتی پژوهشها و مقالات در کشور جستجو شد و 47 اثر درزمینة مکتب شهید سلیمانی و مدیریت جهادی شناسایی گردید و نهایتاً تعداد 25 اثر در سال 1399، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها و نتیجهگیرى: در این پژوهش کاربردی- اکتشافی، با رویکرد کیفی، الگوی تربیتی مدیران جهادی در مکتب شهید قاسم سلیمانی طراحی شد. این طرح شامل چهار بُعد «نظام شخصیتی»، «نظام اعتقادی»، «نظام سیاسی» و «نظام مدیریتی و اقتصادی» است. پیشنهاد شد مدیران عالی از ویژگیهای شاخص همچون روحیة انقلابی، وحدتآفرینی بین مسئولان و مسئولیتپذیری شهید سلیمانی تأثیر بیشتری بپذیرند.
Designing an Educating Model for Jihadi Leaders in Shahid Soleimani School (Using a Meta-Synthesis Study)
English Abstract: Background and objectives: The school of Shahid Soleimani is one of the examples of the school of jihadi management, which has been able to achieve its main features well in the field of operations. His school is not just a specialized, jurisprudential, philosophical or political school, but an "educational school". The nature of this school is to influence human personality and to direct behavior, insight, and humanization. Methodology: In this research, the meta-synthesis method, which is one of the types of meta-study research, was used. In the first step, different keywords were searched in the most important databases of researches and articles in the country and 47 works in the field of Shahid Soleimani School and jihadi management were identified and finally 25 works in 2020 were analyzed. Findings and results: In this applied-exploratory research, with a qualitative approach, the educational model of jihadi leaders in the school of Shahid Ghasem Soleimani was designed. The plan includes four dimensions: "personality system", "belief system", "political system" and "managerial and economic system". It was suggested that senior managers be more influenced by key characteristics such as revolutionary spirit, unity among officials and the responsibility of Martyr Soleimani.