نویسندگان:
سلطانعلی کاظمی1 .1دکتری روانشناسی، استادیار و هیأت علمی گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی ،مرودشت، ایران
چکیده فارسی:
زمینه و هدف: تربیت اجتماعی یکی از اساسیترین بخشهای تربیت انسان است و نقش مهمی در فرایند تربیت در زمینههای دیگر دارد و تأثیر آن در توسعة فرهنگی، اقتصادی و ... قابلتوجه است. باتوجه به وجود آسیبهای فرهنگی و اجتماعی در جامعة کنونی و دوری نسبی از سبک زندگی مطلوب اسلامی، هدف از نگارش مقالة حاضر، بررسی رابطة تربیت اجتماعی با سبک زندگی و تعیین میزان تأثیر تربیت اجتماعی در شکلگیری سبک زندگی اسلامی با نظر به آموزههای اسلامی است.
روش: این تحقیق بر اساس ماهیت دادهها، از نوع مطالعات پیمایشی مقطعی، و از نظر هدف، کاربردی، و از لحاظ روش جمعآوری دادهها و اطلاعات از نوع میدانی است. جامعة آماری پژوهش شامل 110 نفر از دانشآموزان دختر پایة ششم منطقة 9 آموزشوپرورش تهران در سال تحصیلی 98-97 بودند که بر اساس جدول مورگان 86 نفر از آنها بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند و موردبررسی قرار گرفتند. بهمنظور جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامههای محققساخته در زمینة تربیت اجتماعی و سبک زندگی استفاده شد. همچنین برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی و نیز آمار استنباطی شامل آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف، تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که ضریب بار عاملی متغیر تربیت اجتماعی بر سبک زندگی برابر 673/0 است. همچنین آمارة t برای این ضریب برابر 67/5 است که نشان از معنیدار بودن این ضریب در سطح خطای 5 درصد است. بهطورکلی بنابر یافتههای تحقیق فرضیة اصلی تحقیق تأیید میشود بدینمعنی که تربیت اجتماعی بر سبک زندگی دانشآموزان تأثیر مثبت معناداری دارد. درواقع یافتههای تحقیق حاکی از آن است که تربیت اجتماعی عاملی اساسی برای شکلگیری سبک زندگی اسلامی است.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای تحقیق میتوان نتیجه گرفت که تحقق سبک زندگی اسلامی بدون تربیت اجتماعی میسر نمیشود. بر این اساس بهمنظور دستیابی به جامعه و تمدن اسلامی، لازم است تربیت اجتماعی آحاد جامعه بهویژه دانشآموزان، در اولویت دستور کار نهادهای آموزشی و پرورشی قرار گیرد.
The Effect of Social Education on Lifestyle According to Islamic Teachings (Case Study: Sixth Grade Students in District 9 of Tehran Education)
English Abstract: Background and objectives: Social education is one of the most basic parts of human education and has an important role in the process of education in other fields and its effect on cultural, economic, etc. developments is remarkable. Considering the existence of cultural and social harms in the current society and relative distance from the desired Islamic lifestyle, the purpose of this article is to investigate the relationship between social education and lifestyle and determine the effect of social education on the formation of Islamic lifestyle according to Islamic teachings. Methodology: Based on the nature of the data, this research is a cross-sectional survey study, and in terms of its objectives, it is of an applied research type and in terms of data collection method, it is considered as a field study. The statistical population of the study included 110 female students of the sixth grade of Tehran's 9th education district in the 2019-2020 academic year. According to Morgan's Table, 86 of them were selected and examined using simple random sampling. In order to collect research data, researcher-made questionnaires in the field of social education and lifestyle were used. Descriptive statistics as well as inferential statistics, including Kolmogorov-Smirnov tests, confirmatory factor analysis and structural equations were used to analyze the data. Findings: Findings show that the factor load of social education variable on lifestyle is 0.673. Also, the t-statistic for this coefficient is equal to 5.67, which shows that this coefficient is significant at the error level of 5%. In general, according to the research findings, the main hypothesis of the research is confirmed, meaning that social education has a significant positive effect on students' lifestyle. In fact, the research findings indicate that social education is a key factor in shaping the Islamic lifestyle. Results: Based on the research findings, it can be concluded that the realization of the Islamic lifestyle is not possible without social education. Accordingly, in order to achieve Islamic society and civilization, it is necessary to prioritize the social education of individuals, especially students, in the agenda of educational institutions.