نویسندگان:
سامره دشتیاری1 .1دانشجوی مقطع دکترا رشته جامعه شناسی توسعه اقتصادی، گروه جامعه شناسی، واحد خلخال، دانشگاه آزاد اسلامی، خلخال ، ایران
چکیده فارسی:
زمینه و هدف : پیشگیری از جرم، امروزه یکی از مهمترین اولویتهای دولتها است زیرا جرم، به هر شکل و در هر سطحی که ارتکاب یابد، نظم اجتماعی را مختل میکند و کیفیت زیست سالم را کاهش میدهد. هر نوع سیاستگذاری، تعیین راهبرد، برنامه و فعالیت درزمینة پیشگیری از جرم باید با معیارهای الهی منطبق باشد. رعایت اصل تعادل و انصاف که در حقوق جزا و جرمشناسی به قانون و هنجار تعبیر میشوند ازجمله قیودی است که اجازة هر نوع رفتاری را به متولیان نظام عدالت کیفری به بهانة پیشگیری از جرم نمیدهد. معیار نخست، ناظر بر اموری مانند حریم خصوصی شهروندان است. معیار دوم نیز راجع به تقید کامل مجریان سیاستهای پیشگیرانه به قوانین و مقررات جاری کشور است؛ بر اساس این دو معیار، پیشگیری از جرم هم حریم خصوصی شهروندان را نقض نمیکند و هم همگان را ملزم به رعایت قانون میکند. در رویکرد اسلامی، هر دو مؤلفه موردتأکید بوده و شواهد نقلی و عقلی فراوان نیز برای اثبات این موضوع، قابلارائه است.
روش: این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی انجام گرفته است. اسناد مورداستفاده، انواع متون اسلامی شامل کتب و مقالات، آیات و روایات، کتب جرمشناسی و حقوقی مرتبط با موضوع تحقیق است. در این پژوهش تمام اسناد و مدارک که در متون اسلامی ذکر شده و مرتبط با موضوع بوده، گردآوری و در راستای اهداف پژوهش مورداستفاده قرار گرفته است.
یافتهها و نتیجهگیری: پیشگیری از جرم امری ضروری و حیاتی است اما برخی هنجارها و قواعد الهی و بشری، راهبردها و برنامههای پیشگیری از جرم را محدود میکنند. نظام عدالت کیفری نباید به سمتی حرکت کند که به نام پیشگیری از جرم، هنجارهای مهم و غیر خدشة بشری را نادیده بگیرد و رسیدن به هدف مطلوب کاهش ارتکاب جرم، نباید با هر ابزار و وسیلهای به دست آید. از اصلیترین قیدهای پیشگیری از جرم رعایت موازین حقوقی و اخلاقی است.
The Islam's Approach towards "Morality" and "Rule of Law" in Crime Prevention
English Abstract: Background and objectives: Crime prevention is one of the most important priorities of governments today because crime, in any form and at any level, disrupts social order and reduces the quality of healthy living. Any policy, strategy, program, and activity in the field of crime prevention must conform to divine standards. Observance of the principle of balance and fairness, which is interpreted as law and norm in criminal law and criminology, is one of the restrictions that do not allow any kind of behavior to those in charge of the criminal justice system under the pretext of crime prevention. The first criterion oversees matters such as citizens' privacy. The second criterion is about the full adherence of preventive policy makers to the current laws and regulations of the country. According to these two criteria, crime prevention does not violate the privacy of citizens and requires everyone to abide by the law. In the Islamic approach, both components are emphasized and a lot of narrative and rational evidence can be provided to prove this issue. Methodology: This research has been conducted using descriptive-analytical method. The documents used are various types of Islamic texts, including books and articles, verses and narrations, criminology and legal books related to the subject of research. In this research, all the documents mentioned in Islamic texts and related to the subject have been collected and used in line with the objectives of the research. Findings and results: Crime prevention is necessary and vital, but some divine and human norms and rules limit crime prevention strategies and programs. The criminal justice system should not move in a direction that ignores important and non-human norms in the name of crime prevention, and the desired goal of reducing crime should not be achieved by any means. One of the main constraints of crime prevention is the observance of legal and moral standards.