نویسندگان:
مجید معینی زاده1 .1استادیار و هیات علمی گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد ایران
چکیده فارسی:
زمینه و هدف: تحقیق حاضر با هدف شناسایی شیوههای مقابله با تهدیدات نرم دشمن علیه کارکنان ناجا انجام گرفته است. در سالهای گذشته گستردگی و جدیت ناجا در اجرای مأموریتهای سازمانی، دشمن را بر آن داشته است که با استفاده از ابزارها و طراحی روشهای متعدد، چهرة کارکنان خدوم نیروی انتظامی را در افکار عمومی خدشهدار نماید. با عنایت به اینکه یکی از اساسیترین مؤلفههای قدرت ملی هر نظامی، نیروی پلیس آن کشور است و اقتدار و ماندگاری آن، به این نیرو بستگی دارد، تهدیدات نرم دشمنان میتواند بهعنوان مهمترین و خطرناکترین آفت برای این مجموعة مهم و حیاتی مطرح باشد. بر این اساس لازم است که مقابله با تهدیدات نرم از اولویتهای کاری فرماندهان و مدیران ناجا باشد و در این راستا باید گسترة نفوذ تهدیدات، ابزار و شیوههای مقابله با آن شناسایی شوند. در این تحقیق اقدامات رسانهای، سایبری (مواجهه با شایعهسازی)، تأثیرگذاری بر افکار عمومی و تبلیغاتی موردبررسی قرار گرفته است.
روش: این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و جزو تحقیقات کمّی است که با استفاده از روش توصیفی پیمایشی انجام گرفته است. جامعة آماری این تحقیق، کارکنان ستاد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ بودهاند. جامعة نمونه نیز در دو مرحله انتخاب شدهاند؛ در مرحلة نخست با استفاده از فرمول کوکران نمونهها به تعداد 223 نفر برگزیده شدند و سپس با استفاده از شیوة نمونهگیری احتمالی سیستماتیک (سامانمند) نمونهها انتخاب و اطلاعات از آنان اخذ شد. ابزار گردآوری دادهها «پرسشنامة محققساخته» بوده است که قبل از اجرای پرسشنامه، اعتبار آن از طریق سنجش اعتبار صوری و پایایی آن از طریق ارزیابی آلفای کرونباخ موردتأیید قرار گرفت.
یافتهها و نتیجهگیری: یافتههای تحقیق نشان میدهد که تأثیر اقدامات تبلیغاتی ناجا در بحث خنثیسازی تهدیدات نرم دشمن علیه کارکنان فاتب بیش از دیگر اقدامات بوده است؛ اقدامات رسانهای در مرتبة دوم و اقدامات سایبری در مواجهه با شایعهسازی در مرتبة سوم و درنهایت اقدامات تأثیرگذاری بر افکار عمومی داخلی ناجا در مرتبه چهارم قرار دارند.
Investigating the Ways to Cope with the Enemy's Threats against Law Enforcement Personnel
English Abstract: Background and objectives: The purpose of this study was to identify the ways of coping with enemy's soft threats against I. R. I. Police personnel. In the past years, the extent and severity of I. R. I. Police in carrying out organizational missions has led the enemy to use the tools and design multiple methods to disrupt the image of police officers in public opinion. Given that one of the most basic components of the national power of each military system is the police force of that country and its authority and survival depends on this force, the soft threats of enemies can be considered as the most important and most dangerous pest for this vital and important organization. Accordingly, coping with soft threats should be one of the priorities of I. R. I. Police commanders and managers, and in this regard, the range of threats, tools and methods of fighting against them should be identified. In this research, media, cyber-attacks (fighting against gossip), the impact on public opinion and advertising have been examined. Methodology: This study is of an applied research type and it is considered as a quantitative study which has been conducted using descriptive-survey method. The statistical population of this research was the staff members of Tehran Metropolitan Police Headquarter. The sample population was selected in two stages. In the first stage, using the Cochran formula, 223 individuals were selected and then, using a systematic sampling method, samples were selected and the data were obtained from them. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire. Before the implementation of the questionnaire, its reliability was verified using face validity and reliability through Cronbach's alpha. Findings and results: The findings of the research show that the impact of I. R. I. Police publicity campaigns on the neutralization of the soft threats of the enemy against employees was more than other measures; media actions is on the second rank and cybercrime interventions in the face of rumors is on the third rank and ultimately actions affecting the public opinions of I. R. I. Police is on the fourth rank.