نویسندگان:
مسعود قربانی دولت آبادی1 .1دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران
چکیده فارسی:
زمینه و هدف: آسیب شناسی علمی نحوة اجرای فعالیتهای فرهنگی، می تواند منجر به دستیابی به نتایج سودمندی برای مجریان و مخاطبان فعالیت های فرهنگی شود و این خود مستلزم بهکارگیری الگویی منسجم و جامع برای آسیب شناسی است. بررسی الگوهای موجود آسیب شناسی و عارضه یابی نشان میدهد که اولاً در ادبیات موجود این حوزه، الگوی مستقلی برای آسیب شناسی اجرای فعالیتهای فرهنگی ارائه نشده است و ثانیاً هر یک از الگوهای موجود در دیگر حوزه ها نیز تنها به بررسی برخی از جنبهها پرداخته و از جنبه های دیگر غفلت کرده اند؛ بنابراین یکی از راه های دستیابی به یک الگوی جامع آسیب شناسی، بررسی هدفمند الگوهای موجود است. این کار افزون بر اینکه جایگاه مناسبی برای حوزه های محوری موردتوجه در فرایند آسیب شناسی در ذهن پژوهشگر ایجاد می کند، باعث میشود تا آنجا که ممکن است هیچ نقطهای مغفول نماند. هدف از تحقیق حاضر دستیابی به الگوی جامع آسیب شناسی اجرای فعالیت های فرهنگی از طریق بررسی تطبیقی عناصر الگوهای مختلف آسیب شناسی و عارضهیابی است.
روش تحقیق: در این پژوهش از روش کیفیِ تحلیل مضمون استفاده شده است. در تحقیق حاضر ابتدا تمامی الگوهای آسیب شناسی و عارضه یابی شناسایی شدهاند و سپس با استخراج و مطالعة تطبیقی عناصر این الگوها، شباهت ها و تفاوت های آنها مشخص و سرانجام با مقولهبندی عناصر این مدل ها، الگوی آسیب شناسی اجرای فعالیتهای فرهنگی طراحی شده است. در انتها نیز با بهره گیری از این الگو در یک طرح پژوهشیِ واقعی، کارآمدی و جامعیت این الگو در آسیب شناسی اجرای فعالیتهای فرهنگی تأیید شده است.
یافته ها و نتیجه گیری: مدل ارائهشده افزون بر محور قرار دادن فعالیتهای فرهنگی، جنبههای مختلف را بهاندازة کافی مورد توجه قرار میدهد. این مدل مشتمل بر هشت حوزة «خط مشی گذاری،اجرا(عاملان اجرا)، ارزیابی و نظارت، مدیریت فرایند، آثار، منابع، محتوای برنامهها و فرهنگ» است.
Designing a Pathology Model for Conducting Cultural Activities
English Abstract: Background and objectives: The scientific pathology of the way of conducting cultural activities can lead to beneficial results for the performers and audiences of cultural activities, and this involves applying a coherent and comprehensive model for pathology. Investigating existing models of pathology and complications shows that, firstly, the literature on this area does not provide an independent model for the pathology of cultural activities, and secondly, each of the models in other domains only investigates some aspects and other aspects have been neglected; therefore, one of the ways to achieve a comprehensive pathology model is the purposive examinations of the existing models. This, in addition to creating a suitable position for the focal areas of attention in the pathology process in the mind of the researcher, makes it possible to cover as many points as possible. The aim of this study is to achieve a comprehensive pathology model for the implementation of cultural activities through comparative study of the elements of various pathology and complication models. Methodology: In this research, the qualitative theme analysis method has been employed. In the present study, first, all of the models of pathology and complication identification were identified, and then by extraction and comparative study of the elements of these patterns, their similarities and differences were identified and finally, by categorizing the elements of these models, the model for the pathology of the implementation of cultural activities is designed. Finally, using this model in a real research project, the effectiveness and comprehensiveness of this model has been confirmed in the pathology of conducting cultural activities. Findings and results: The proposed model, in addition to focusing on cultural activities, takes into account the various aspects sufficiently. This model consists of eight areas: policy making, implementation (implementation actors), assessment and monitoring, process management, works, resources, program contents and culture.