نویسندگان:
لقمان ابراهیمی1 .1زنجان، بلوار دانشگاه، دانشگاه زنجان دانشکده علوم انسانی گروه روانشناسی اتاق 308
چکیده فارسی: زمینه و هدف: با توجه به عمق تأثیرگذاری رسانهها بر افکار عمومی بهویژه در مورد اتفاقات اجتماعی و سیاسی مانند انتخابات و همچنین تلاش گستردة رسانههای خارجی برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی کشورمان در زمان انتخابات، پژوهش حاضر در پی شناخت نحوة پرداخت رسانة فارسی بیبیسی به موضوع انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 است. روش تحقیق: این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی محتوای اخبار شبکة تلویزیونی بیبیسی فارسی و سایت این شبکه بررسی کرده است و تعداد 30 خبر و تحلیل تلویزیونی و 60 خبر و تحلیل از وبسایت را با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و موردبررسی و تحلیل قرار داده است. یافتههای تحقیق: نتایج نشاندهندة آن است که بیبیسی فارسی در تلاش برای ایجاد و تثبیت دوقطبی خودساخته حول محور ولایت است. این رسانه با تسری این دوقطبی به نامزدهای ریاست جمهوری و بازنمایی منفی ولایتفقیه، ضمن «دیگریسازی» از چهرة نظام جمهوری اسلامی و رهبری انقلاب، نامزدهایی را که متصل به جریان انقلاب میداند، در تقابل با منافع مردم بازنمایی نموده است. از سوی دیگر، درصدد آن بوده است تا با بازنمایی مثبت از نامزد نزدیکتر به لیبرالیسم و اندیشة غربی، وی را بهعنوان «خودی» معرفی نماید.
ffffffff
English Abstract: ffffffffffffff