چکیده فارسی: زمینه و هدف: تحقق اخلاق در سطح فردی و سازمانی بهعنوان یکی از اصلیترین آرمانهای سازمان موردتوجه بوده است. درواقع نقش اخلاق در عملکردها، رفتارها، تصمیمگیریها، انتخابها، برخوردها و ارتباطات مهم و تعیینکننده است. پیچیدهتر شدن روزافزون سازمانها و افزایش میزان کارهای غیراخلاقی، غیرقانونی و غیرمسئولانه در محیطهای کاری، توجه مدیران و صاحبنظران را به بحث اخلاق کار و حرفه معطوف ساخته است. در این راستا تحقیق حاضر با هدف «شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای اخلاق حرفهای در نیروی انتظامی» انجام پذیرفته است. روش تحقیق: این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نحوة گردآوری دادهها، توصیفی-اکتشافی و پیمایشی است. جامعة موردمطالعه، نیروی انتظامی استان قزوین و تعداد 30 نفر از افسران ارشد آن بودند. با بررسی تحقیقات قبلی و مرور ادبیات مرتبط با موضوع و همچنین نظرخواهی از خبرگان، 25 مؤلفة مؤثر شناسایی شد. سپس این مؤلفهها در 5 گروه طبقهبندی شدند. در این مراحل از تکنیک دلفی و غربال خاکستری استفاده شد. بعد از انتخاب 10 مؤلفة نهایی با نظر خبرگان و تکنیک DEMATEL، به کمک فرایند تحلیل شبکهای خاکستری اولویتبندی گروهها و مؤلفهها انجام پذیرفت. یافتهها: گروه مؤلفههای مدیریتی، شخصیتی و حرفهای دارای بالاترین اولویت و همچنین تأثیرگذاری و گروه مؤلفههای ارزشی و بینشی دارای پایینترین اولویت و بیشترین تأثیرپذیری است. در بین 10 مؤلفة نهایی، مؤلفههای ارتباط و تعامل با سایر سازمانها و قدرت تصمیمگیری بهموقع، دارای بالاترین اثرگذاری و مؤلفههای دینمداری و تدین و ایثارگری نیز دارای بیشترین تأثیرپذیری هستند. نتایج نهایی شناسایی، غربالگری و اولویتبندی در اختیار خبرگان قرار داده شد تا روابط بین مؤلفهها را در موقعیت پیچیدة تصمیم ترسیم کنند. این کار با استفاده از فن الگوسازی ساختاری- تفسیری انجام پذیرفت. نتیجهگیری: مؤلفههای اخلاق کاربردی یا همان اخلاق حرفهای که دارای کاربرد فراواناند عمدتاً بهصورت اختصاصی برای سازمانها شناخته و یا تعریف نشدهاند. شناسایی، اولویتبندی و ساختاردهی به این مؤلفهها در نیروی انتظامی برای بهبود عملکرد، انجام دقیق و بهتر مأموریتها و دستیابی به سطوح بالاتر از سرمایههای سازمانی، انسانی، ساختاری و فیزیکی مناسب خواهد بود.
ffffffffffffff
English Abstract: fffffffffffffffffffffffffff