چکیده فارسی: گرایش به زیبایی و جمال دوستی یکی از ابعاد وجودی انسان است و آیات و روایات و سیره عملی معصومان(ع) آن را تأیید نموده است. لذا تجمّل و جمال به خودی خود بار منفی ندارند. اما آنچه در این بین مورد نکوهش شدید اسلام قرار گرفته است، گرایش افراطی به تجمّلات و تشریفات دنیوی و هدف قرار گرفتن آن در زندگی است. تجمّل گرایی با این بیان به معنی، میل و رغبت کردن به تجمّلات و توجّه به ظواهر زندگى می باشد گرایش به تجمّلات و زرق و برق دنیا، آسیبها و آثار نامطلوبی در پی دارد. فراموشی یاد خداوند، دنیازدگی، کفران نعمت، مصرف گرایی، پیدایش حالت تفاخر، زیاده خواهی، رواج الگوگیری نامناسب و تقلیدهای ناصحیح، عدم مشارکت در امور خیر از جمله آسیب های این گرایش است. از جمله راهکارهای قرآنی و روایی مقابله با تجمّل گرایی، توجه به هدف خلقت، ترویج الگوگیری از سیره معصومان(ع)، تقویت باورهای دینی و ارزش های معنوی مانند؛ زهد و پارسایی، قناعت و مناعت طبع، اعتدال و میانه روی ،کمک و ایثار و همچنین توجه و تفکر در فرجام تجمّل گرایی میباشد.
Luxury-oriented pathology in personal behaviors and strategies for its prevention Quran and traditions
English Abstract: Tendency in beauty as well as loving beauty is one of the aspects of human existence and it is confirmed by ayahs and traditions as well as behaviors of the Innocents. Therefore, luxury and beauty is not bad. But extremist tendencies to luxury, finery and targeting it in life are denounced in Islam. Luxuryـorientation in this definition means interest to luxuries and attention to the appearances of life. Forgetting god, extreme interest to life, ingratitude, consumerism, bankruptcy and debt, selfـglorification, avarice, inappropriate benchmarking prevalence, not participating in charity are of the cultural damages of this tendency. Attention to the goal of creation, benchmarking prevalence from the Innocents, strengthening the religious beliefs and moral values such as asceticism and piety, contentment and selfـrespect, moderation and also thinking of the outcome of luxuryـorientation are among the solutions to confront luxuryـorientation..