نویسندگان:
محمد رضا فتحی1 .1استادیار گروه مدیریت صنعتی و مالی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
چکیده فارسی: اسلام کام لترین شناخت را در انسان به عنوان موضوع اصلی تعلیم و تربیت ارائه م یدهد و این شناخت در وحی و سیره و سنت معصومین)ع( به وضوح ارائه شده است، و ائمه معصومین خود، الگوی عملی سلوک در طریقت اسلام راستین م یباشند که تمام افعال و سخنانشان منبع الها مبخش برای پیروان حقیقی مکتب توحیدی اسلام است. در این بین یکی از کتب معتبر شیعی، صحیفه سجادیة امام سجاد)ع( است که از منظر تعلیم و تربیت، اهمیت شایانی دارد. انسان، برترین آفریدة خداوند است که خداوند بستر و استعداد رشد و کمال را در وجود وی به ودیعه نهاده است تا به مقام خلیفة الهی برسد که طی این مسیر جز با تعلیم و تربیت صحیح ممکن نیست. این نوشتار در پی دستیابی و شناسایی شیو ههای تعلیم و تربیت از منظر امام سجاد)ع( با تکیه بر صحیفه سجادیه می باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و روش گردآوری اطلاعات، اسنادی و کتابخانه ای است. بر این اساس با توجه به سؤال و هدف اصلی تحقیق، در مطالعه صحیفه سجادیه 19 شیوه تعلیم و تربیت استخراج گردید که عبارت اند از : 1- الگوسازی -2 عفو 3- یادآوری نعم تها 4- تغافل 5- انذار و تبشیر 6- توبه 7- نیکی در برابر بدی -8 تأخیر در کیفر 9- موعظه 10 - ابراز توانای یها 11 - ناچیزشمردن خوبی ها و زیاد شمردن بد یها 12 - حُسن ظن 13 - عذرپذیری 14 - فراهم کردن زمینه مناسب 15 - تأمین صحیح نیازها -16 سال مسازی محیط 17 - تغییر موقعیت 18 - تزکیه 19 - عبر تآموزی.
1
English Abstract: 1