چکیده فارسی: معنویت از رایج ترین واژگانی است که از آغازین حضور آدمی در عرصه هستی نمود داشته است. توجه به معنویت که بعد غیرمادی انسان را دربرمی گیرد و شامل کلیه رفتار، گفتار و افکار غیرغریزی او می شود، امروزه در برخی از شاخ ههای علوم، از جمله روا نشناسی و مدیریت افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرده است. رویکردهای معنویت گرا در سازمان در چند دهه اخیررشد چشمگیری داشته است. در همین راستا پژوهشی که در پیش رو دارید به بررسی رابطه بین معنویت و اثربخشی سازمانی در سه سطح فرد، گروه و سازمان م یپردازد. برای این منظور، معنویت درحوزه های مختلف از جمله حوزة دین و روان شناسی و نیز اثربخشی و شاخ صهای آن و رابطه بین دو متغیر معنویت و اثربخشی مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از نوع تحقیق همبستگی است و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه م یباشد. برای بررسی اثربخشی سازمان و همچنین معنویت در سطح فرد، گروه و سازمان از دو پرسشنامه مجزا استفاده شده و در میان جامعه هدف توزیع گردیده است. بعد از جم عآوری داده ها، با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی )آزمو نهای کای دو، اسپیرمن و فریدمن( کلیه داد هها مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج به دست آمده، تمامی فرضیات پژوهش را که بیانگر وجود رابطه معنادار بین معنویت و سه سطح آن با اثربخشی سازمانی است، تأیید م یکند. این پژوهش نشان م یدهد که موضوع معنویت از جمله عوامل بسیار مهمی است که می تواند در سازمان ها و مؤسسات تأثیرگذار باشد.
1
English Abstract: 1