چکیده فارسی: سرمایه یکی از عوامل مهم رشد و توسعه اقتصادی در جوامع انسانی محسوب می شود. نیروی کار و عوامل فیزیکی به عنوان سرمایه فیزیکی اولین نوع سرمایه است که مورد توجه قرار گرفت، اما گذشت زمان گویای این نکته اساسی بود که عوامل فیزیکی نمی تواند تنها عامل توجیه رشد و توسعه جوامع باشد؛ بنابراین پسماند رشد الزاماً ناشی از عوامل غیرفیزیکی است. با این وجود توجه به نیروی انسانی به عنوان دومین نوع سرمایه نیز نتوانست توجیه کنندة پسماند رشد باشد. از این رو، صاحب نظران علوم اجتماعی ضمن تبیین مفهوم سرمایه اجتماعی به عنوان سومین نوع سرمایه، آن را به عنوان یکی از پیش شر طهای اساسی توسعه جوامع امروزی مطرح کرده اند. با وجود اینکه واژة سرمایه اجتماعی در سا لهای اخیر وارد حوزه علوم اجتماعی و اقتصادی شده و دریچة تاز های را در تحلیل و عل تیابی مسائل اجتماعی و اقتصادی گشوده است؛ بیش از هزار و چهارصد سال پیش، دین اسلام اساس روابط پیروان خود را بر مبنای غن یسازی سرمایه اجتماعی بنیان نهاد. قرآن کریم به عنوان محور تعالیم اسلامی، در قالب ارائه راهکارهایی در راستای بهینه سازی روابط فردی و گروهی و تحریم عملکردهایی که ارتباطات سالم اجتماعی را تخریب می کند، منشور عملی غنی سازی سرمایه اجتماعی است. ازاین رو، نویسندگان مقاله به شیوه تحلیلی ضمن بررسی آیات قرآن کریم به استنتاج آموز ه های مبتنی بر توسعه سرمایه اجتماعی قرآن کریم پرداخته و به نتایج ذیل دست یافت هاند. تأکید قرآن بر بهبود روابط خانوادگی به منظور غنی سازی سرمایه اجتماعی در کانون خانواده و به تبع آن جامعه است. بر این اساس روابط خانوادگی باید بر پایه احترام و اعتماد باشد. تقویت وجوه مشترک بین افراد، توصیه به رأفت و مهربانی، انفاق، سفارش به وفای عهد، بهینه سازی روابط اقتصادی، پرهیز از عوامل تضعیف کننده سرمایه اجتماعی، عمد هترین راهکارهای ارائه شده در قرآن کریم در راستای غنی سازی سرمایه اجتماعی در جامعه است.
1
English Abstract: 1