چکیده فارسی: نوع نگرش افراد نسبت به شغل خود، شکل دهنده میزان رضایتمندی آنها از شغل است. در پژوهشهای مختلف، رضایت شغلی هم به عنوان متغیر مستقل و هم به عنوان متغییر وابسته مورد بررسی قرار گرفته است. به عبارت دیگر، خود از یکسو معلول عواملی چون شرایط کار، تناسب شغل و شاغل و... است و از سوی دیگر، عامل بهره وری بالا، ماندگاری در سازمان، کارایی، غیبت و تاخیر کمتر و ... به حساب می آید. در مقاله حاضر، هدف بر آن است تا با بررسی تئوریهای مختلف ارائه شده در حوزه مورد نظر،تصویری جامع از عوامل تاثیر گذار در رضایت شغلی ارائه گردد. تا بدین ترتیب بتوان راهکارهای کارآمدتری را جهت افزایش رضایت شغلی افراد اتخاذ نمود.
2
English Abstract: 2