چکیده فارسی: پرسنل سازمان ممکن است بر حسب شرایط ، به طور آگاهانه یا غیر آگاهانه در دامهای مختلفی گرفتار آیند. گاه این دامها و خطاها آنقدر شدیدند که به شهرت و اعتبار سازمان لطمات سختی وارد می سازند. لذا لازم است در سازمانها مکانیزم های کنترلی و نظارتی کارآمدی طراحی گردد تا از یکسو، با انجام اقدامات یپشگیرانه، پرسنل را در برابر دامها و خطاهای مختلف مصون نگه دارد و از سوی دیگر، با انجام اقدامات انضباطی، اصلاحی و ارشادی، به درمان رفتارهای غیر دلخواه پرسنل خطاکار بپردازد. اما اینکه این مکانیزم های کنترلی و نظارتی دارای چه ویژگی ها و خصوصیاتی بوده و چگونه پیاده سازی و به مرحله اجرا درآیند، متضمن مباحث و نقطه نظرات مختلفی است. در مقاله حاضر سعی شده است تا با بازشناسی سر منشأ رفتار انسان، رویکردهای مختلف تغییر رفتار توضیح داده شده و سپس با تشریح ویژگیهای کنترل، نظارت و انضباط ( ارشاد) موثر، پیشنهاداتی برای ساعس ناجا ارائه گردد.
6
English Abstract: 6