نویسندگان:
اسداله بابایی فرد1 .1دانشیار گروه علوم اجتماعی / دانشگاه کاشان، دانشکده علوم انسانی / وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
چکیده فارسی: بی تردید، هیچ حرفهای نمی تواند خود را بی نیاز از الگو برداری و انتخاب الگوهای برتر بداند؛به ویژه آنکه براساس رهنمود قرآنی،پیامبر گرامی اسلام به عنوان « صاحب خُلق عظیم » و «اسوه حسنه » مطرح هستند. در حرفه روابط عمومی نیز، الگوهایی مطرح هستند که براساس روشها و ارزشهای حاکم بر بینش و رفتار دست اندرکاران این حرفه مشخص می شوند. وقتی سیره پیامبر اعظم (ص)را مطالعه می کنیم، کنشها، روشها و ارزشهای حاکم بر روابط عمومی آن حضرت، دستمایه هایی را در اختیار ما می گذارد که اگر بتوانیم آن را براساس نظریه های علمی، جمع بندی کنیم، می توانیم الگوی جدیدی از روابط عمومی را که متاثر از خُلق عظیم محمدی(ص) است، تحت عنوان « الگوی روابط عمومی برتر» ارائه کنیم. گرچه پرداختن به این موضوع از ابعاد مختلف، از جمله روشهای ارتباطی مورد استفاده حضرت پیامبر(ص) مثل خطابه یا موعظه و... تکنیک کاربردی و یا ارزشهای حاکم بر رفتار ارتباطی پیامبر اعظم (ص) امکان دارد، لیکن در این مقاله زمینه هایی مثل «مهرورزی با مردم »، «صداقت»، « بهره گیری از افکار عمومی و مشورت »،« اخلاق نیک و نیکی با مردم»، « عیب پوشی »، « آگاهی بخشی و اطلاع رسانی »و« شیوه سخنرانی و سخنگویی » مورد توجه قرار می گیرند که در کل می توان آنها را اجزای اصلی «رفتار ارتباطی» پیامبر اعظم (ص) تلقی کرد
1
English Abstract: 1