نویسندگان:
رحمان آرمیده1 .1دانش آموخته گروه مشاوره ، واحد رودهن ، دانشگاه آزاد اسلامی ، رودهن، ایران
چکیده فارسی: ارزشیابی آموزشی در چرخه برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی دوره ها و برنامه های آموزشی کارکنان اهمیت بسیاری به لحاظ شناسایی ضعفها، قوتها و بازخورد در خصوص اثربخشی دوره ها و برنامه های مذکور دارد. اما علیرغم اهمیت فراوان، به این فرایند بسیار سهل انگارانه نگریسته شده و بعضاً به هیچ عنوان اجرا نمی شود ویا در صورت اجرا هم تنها ارزشیابی میزان رضایت شرکت کنندگان و یادگیری مورد انتظار مد نظر قرار می گیرد. این در حالی است که ارزشیابی آموزشی در سازمانهای غیر آموزشی برخلاف سازمانهای آموزشی سطوح بالاتری را جهت بررسی و قضاوت نیاز دارد. در این گونه سازمانها ارزشیابی تغییر رفتار کارمند، تأثیر آموزشی بر شغل و میزان سود و سرمایه عایده شده، سطوح بالاتری هستند که ارزشیابی آموزشی بدون در نظر گرفتن آنها نمی تواند کامل شود. رویکردها و مدلهای ارائه شده در این حوزه می توانند به عنوان رهنمودی برای سازمانهای متحول و یادگیرنده امروزی باشند. این رویکردها و مدلها به امر ارزشیابی آموزشی بسیار جامع می نگرند و هدف این مقاله بررسی این رویکردها جهت آشنایی مراحل و نحوه کاربرد آنها می باشد.
10
English Abstract: 10