نویسندگان:
ناهید مقیمی1 .1کارشناسی ارشد گروه مدیریت، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
چکیده فارسی: شیوع کووید-19 منجر به تعطیلی مدارس شد که چهره آموزش را تغییر داد و دانش آموزان چالشهای متعددی در یادگیری آنلاین مواجه شدند. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی چالشهای شبکه آموزش دانشآموزی از دیدگاه والدین دانشآموزان دوره متوسطه اول شهر میر جاوه بود. این پژوهش بر اساس هدف، در ذیل پژوهش کاربردی است که به روش کیفی از نوع پدیدارشناسی انجامشده است. شرکتکنندگان این پژوهش شامل کلیه والدین مدارس پسرانه دوره متوسطه اول شهر میر جاوه در استان سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی 1401-1402 بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 34 نفر بهعنوان شرکتکننده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها در این پژوهش از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و فرایند انجام مصاحبهها تا قاعده اشباع نظری ادامه پیدا کرد. روایی ابزار اندازهگیری با استفاده از روش توافق کدگذاران مورد تأیید واقع شد و برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار MAXQDA13 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که چالشهای شبکه آموزش دانشآموزی (شاد) در دوران همهگیری کووید-19 را میتوان در قالب 6 کد انتخابی (چالش مدیریتی، روانی- جسمانی، فناوری، اقتصادی- اجتماعی، آموزشی و یادگیری)، 16 کد محوری و 36 کدباز طبقهبندی کرد. همچنین؛ یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بر اساس دیدگاه والدین سیستم یادگیری آنلاین و محتوای آنلاین از کیفیت خوبی برخوردار نبوده و از این بستر فراهمشده استفاده مطلوبی نشده است.
Identifying the Challenges of the Student Education Network from the Perspective of Parents: A Phenomenological Study
English Abstract: During the COVID-19 pandemic, school closures posed a challenge that changed the face of education and students have faced various challenges in online learning. The purpose present study identifying the challenges of the student education network (SHAD) During the COVID-19 Pandemic from the perspective of parents. This research, based on the purpose, following the applied research that has done by the qualitative method of phenomenological type. The participants study included all all parents of boys' schools of first secondary school in Mirjaveh city in Sistan and Baluchistan province of the 2021-2022 academic year. For this purpose, using purposive sampling method, 34 people were selected as participants. To collect the data, a semi-structured interview used.The validity of the measurement tool has confirmed through Coders agreement. Maxqda 10 software was used for data analysis.The results of the research showed that Pathology of the student education network (SHAD) during the COVID-19 Pandemic, could be classified classified form of 6 selective code(Management, psychological-physical, technological, economic-social, educational and learning challenges) 16 axial code and 36 open code. The findings of the research indicate that the online learning system and online content are not of good quality and this provided platform has not been used optimally.
Keywords: phenomenology , Challenge , student education network , parents' point of view .