چکیده فارسی: چکیده هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی رویکرد کلاس معکوس بر خودتنظیمی یادگیری علوم تجربی دانش آموزان دختر پایه پنجم دوره ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1401-1400، انجام شد . روششناسی: روش این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ جمعآوری دادهها، جزء پژوهشهای شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون هست. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه پنجم دوره ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که از میان آنها تعداد 40 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادههای پژوهش پرسشنامههای خودتنظیمی یادگیری علوم تجربی بود. برای تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار آماری SPSS استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان از اثربخشی رویکرد کلاس معکوس بر خودتنظیمی یادگیری علوم تجربی بر دانش آموزان است نتایج: نتایج نشان داد، بین میزان خودتنظیمی یادگیری درس علوم دانشآموزانی که به روش آزمایش آموزشدیدهاند با دانشآموزانی که به روش کنترل آموزش دیدهاند تفاوت معناداری وجود دارد.
investigate the effectiveness of the reverse class approach on self-regulation of learning of experimental science course
English Abstract: Abstract purpose: The aim of this study was to investigate the effectiveness of the reverse class approach on self-regulation of learning of experimental science course for fifth grade elementary school students in Kermanshah in the academic year 2021-2022. Methodology: The method of this study is applied in terms of purpose and in terms of data collection, it is a quasi-experimental research with pre-test-post-test design. The statistical population of this study included all fifth grade female students in Kermanshah in the academic year 2021-2022, from which 40 people were selected by available sampling method. The data collection tools were self-regulated learning questionnaires of experimental sciences. SPSS statistical software was used to analyze the research data. Findings: The findings show the effectiveness of the flipped classroom approach on students' self-regulation of experimental science learning The results showed that there is a significant difference between the level of self-regulation of learning of science students who have been trained by experimental method and students who have been trained by control method.