چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر شناسایی و واکاوی ابعاد پداگوژی در فرایند یاددهی - یادگیری مهارتهای سبک زندگی در میان دانشآموزان مقطع ابتدایی بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف از نوع کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها آمیخته (کیفی و کمّی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی مدیران و خبرگان نظام آموزشی و در بخش کمی دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرستان شاهیندژ بودند که در بخش کیفی 16 مشارکتکننده و در بخش کمی 200 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، در بخش کیفی مصاحبه بود که با روش تحلیل محتوا تحلیل شد و ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود که با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و با نرمافزار SPSS و LISREL تحلیل شد. نتایج نهایی ابعاد پداگوژی در پنج تم اصلی؛ دانشآموزان، معلمان، محتوای آموزشی، جو مدرسه و خانواده شناسایی شد. همچنین نتایج آزمون تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که برازش مدل در سطح مناسبی بوده و بعد معلمان و محتوای آموزشی بیشترین تأثیر و بعد جو مدرسه دارای کمترین تأثیر در فرایند یاددهی - یادگیری مهارتهای سبک زندگی در میان دانشآموزان مقطع ابتدایی را دارد.
Identification and evaluation of pedagogical dimensions in the process of teaching-learning lifestyle skills among elementary school students
English Abstract: The aim of the current research was to identify and analyze the pedagogic dimensions in the process of teaching-learning lifestyle skills among elementary school students. The current research was applied in terms of its purpose and mixed (qualitative and quantitative) in terms of data collection method. The statistical population in the qualitative part was managers and experts of the educational system, and in the quantitative part, the primary school students of Shahin Dej city were selected as samples in the qualitative part and 200 participants in the quantitative part. The data collection tool was in the qualitative part of the interview, which was analyzed using the content analysis method, and the data collection tool in the quantitative part was a researcher-made questionnaire, which was analyzed using exploratory and confirmatory factor analysis and SPSS and LISREL software. The final results of pedagogy dimensions in five main themes; Students, teachers, educational content, school and family atmosphere were identified. Also, the results of the confirmatory factor analysis test showed that the fit of the model is at an appropriate level and the dimension of teachers and educational content has the most impact and the dimension of school atmosphere has the least impact in the process of teaching and learning lifestyle skills among elementary school students.
Keywords: teaching-learning process , pedagogy , lifestyle skills. .