چکیده فارسی: هدف اصلی این مطالعه، بررسی نقش مربیان تربیتی بر پرورش هویت دینی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر کرمانشاه است. این مطالعه با رویکرد کمی و روش توصیفی از نوع پیمایشی و ابزار پرسشنامه ساختار یافته انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش کل دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه 2 کرمانشاه است که از 380 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای مطالعه انتخاب شدند. جهت تحلیل داده های پژوهش از روش های آماری مانند تحلیل عامل برای روایی سازه، آلفای کرونباخ برای پایایی ابزار سنجش، ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون فرضیات، تحلیل واریانس برای آزمون مقایسه میانگین ها و رگرسیون چندمتغیره و تحلیل ممیزی برای سنجش مدل پژوهش استفاده شد. براساس یافته های پژوهش مقدار ضریب همبستگی بین متغیر نقش مربیان آموزشی و بعد اعتقادی دین برابر 42/0، بعد مناسکی دین برابر 79/0، بعد تجربی دین برابر 23/0 و بعد پیامدی دین 35/0 است. قابل ذکر است که رابطه این دو متغیر در کل برابر 35/0 می باشد. نتایج مربوط به تحلیل ممیزی نشان می دهد که نقش مربیان آموزشی مهمترین سازه متمایزکننده بین دو گروه جوانان دارای هویت دینی قوی و ضعیف می باشد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان می دهد که متغیر وابسته مستقیماً تحت تًأثیر متغیرهای نقش مربیان آموزشی(273/0=Beta)، سن پاسخگویان (314/0=Beta)، سابقه خدمت مربیان آموزشی (254/0=Beta)، میزان تحصیلات مربیان آموزشی (183/0=Beta) و معدل ترم دانش آموز (155/0- =Beta)، میزان تحصیلات پدر(302/0=Beta) و وضعیت تاهل(182/0- =Beta) قرار گرفت و در مجموع این متغیرها توانستند مقدار(51/0=R²) از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند.
Examine the Role of Treatment Teachers to Develop the Girl, High School Students’ Religious Identity in the Second Region in Kermanshah City in 1398-99
English Abstract: Abstract: The main goal of this study is to examine the role of treatment teachers to develop the female, high school students’ religious identity in Kermanshah city. This study have was quantitative approache and descriptive method and structured questionnaire instrument. Data was gathered by classified questionnaires for 380 persons randomly. The statistical method of factor analysis for measurement construct validity, Alpha Cronbach is used to make the instrument reliability, there is also used Pierson’s correlation for testing hypotheses, the analysis of variance for comparing the middles and the multiple Regression and the discriminate analysis for examining the research model. According to the findings, the result, consistent correlation was 0.42 among factors of the role of treatment teachers and their beliefs, and it was 0.79 in ritual, 0.23 in the experimental aspect, 0.35 in the results. It was notified that the relation between two factors were 0.35 as whole, it was meaningful at least %95 based on Pierson’s correlation test. It concluded that it related to the statistical society too. The related results of differential analyses showed that the role of instructional teachers is the most important factor to differentiate between weak, religious identity and strong religious identity young’s.
Keywords: education , students , Religious Identity , Educational Instructors , Service History. .