نویسندگان:
اکبر اعتباریان1 .1دانشیار، گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده فارسی: در ساختارهای تربیتی و آموزشی معیاری که برای سنجش میزان دستیابی به اهداف تربیتی در نظر گرفته شده، اهداف پیشرفت می باشد. هدف این پژوهش پیش بینی اهداف پیشرفت اجتماعی بر اساس انعطاف پذیری شناختی، اجتناب تجربی و تحمل پریشانی در دانش آموزان دختر دبیرستانی ناحیه پنج تبریز می باشد. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر متوسطه دوم ناحیه پنج تبریز در سال 1401-1400 می باشد که از بین آن ها 104 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. مشارکت کنندگان پرسشنامه های اهداف پیشرفت اجتماعی ریان و هاپکینز (2003)، انعطاف پذیری شناختی مارتین و روبین (1995) پرسشنامه تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005) و پرسشنامه اجتناب تجربی چند وجهی گامز و همکاران (2011) را تکمیل نمودند. برای تحلیل داده ها از همبستگی و رگرسیون همزمان استفاده گردید. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که بین اهداف پیشرفت اجتماعی، اجتناب تجربی و تحمل پریشانی رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون همزمان نشان داد که تحمل پریشانی می تواند اهداف عملکردگرایی و عملکردگریزی را پیش بینی کند. نتایج این مطالعه می تواند گامی در جهت افزایش تحمل پریشانی دانش آموزان و همچنین بررسی بیشتر رویکردهای اجتنابی فراگیران در موقعیت های تحصیلی برای مدیران، دبیران و معلمان یاری رسان باشد.
Prediction of social Achievement goals based on cognitive flexibility, experiential avoidance and distress tolerance of secondary school students in Tabriz city
English Abstract: In educational and training frameworks, achievement goals are the criterion used to assess the success of educational objectives. The goal of this study is to forecast social Achievement goals for female high school students in Tabriz Fifth district of Education using measures of cognitive flexibility, experience avoidance, and distress tolerance. This study used a descriptive and correlational methodology. The statistical population of this study consists of 104 individuals that were chosen by accessible sampling from the second-year female students of Tabriz's five education districts who attended high school in the years 1400–1401. The participants filled out questionnaires on social development goals from Ryan and Hopkins (2003), cognitive flexibility from Martin and Rubin (1995), distress tolerance from Simmons and Gaher (2005), and experience avoidance from Gams et al. (2011). Data analysis methods included simultaneous regression and correlation. The findings of this study revealed a considerable connection between the social achievement goals, experiential avoidance, and distress tolerance. Additionally, the outcomes of the simultaneous regression demonstrated that distress tolerance can predict both performance and performance avoidance aims. The findings of this study may help managers, teachers, and assistant teachers better understand how students avoid academic problems and increase their ability to tolerate suffering in students.
Keywords: cognitive flexibility , Social Achievement Goals , Experiential Avoidance , Distress Tolerance. .