چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش معلمان در بهبود مهارت خواندن دانش آموزان دوره اول ابتدایی است. این مطالعه با رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناسی و با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند با تعداد 16 اطلاع رسان با روش نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری صورت گرفت و با استفاده از کدگذاری باز و محوری انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار atlas. Ti منجر به شناسایی پنج مقوله اصلی به نام دانش تخصصی، ارتباطات و رضایت شغلی، آشنایی با عناصر برنامه درسی و پداگوژی، صلاحیت رفتاری، قدرت کاریزماتیک و تفکر زیربنایی معلم گردید. نتایج نشان داد توجه به مقولههای استخراجی از نظر معلمان به منظور بهبود مهارت خواندن دانش آموزان دوره اول ابتدایی لازم و ضروری است.
English Abstract: The purpose of this research is to determine the role of teachers in improving the reading skills of first grade students. This study was conducted with phenomenological qualitative quality and using semi-structured study tools with 16 informants with purposeful sampling method until reaching theoretical saturation and was done using open and axial coding. Data analysis using Atlas software. In order to identify the following five main categories namely specialized knowledge, communication and job interest, familiarity with curriculum elements, behavioral competence and charismatic power and constructive thinking of the teacher. The results showed that it is necessary and necessary to pay attention to extractive categories from the teachers' point of view in order to improve the reading skills of the first grade students.
Keywords: phenomenology , role , improvement , elementary teachers , first grade , reading skills .