چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی موانع اجرای مدیریت مدرسه محور در نظام آموزشی ایران بر مبنای رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری بود. روش پژوهش، مطالعه از نوع مدلسازی بود. جامعهآماری پژوهش، مختصصان اعضای هیات علمی دانشگاه بودند که 25 نفر به صورت هدفمند از نوع موارد مطلوب انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه خودتعاملی محققساخته بود. به منظور سنجش و ارزیابی روایی پرسشنامه، از ملاک روایی محتوایی استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه 96/0 بدست آند.. تجزیه و تحلیل دادهها با روش مدلسازی ساختاری تفسیری انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که 9 عامل به عنوان به عنوان موانع مدیریت مدرسه محور نقش ایفا میکنند. همچنین نتایج نشان داد، موانع مالی(هزینهبر بودن مدیریت مدرسهمحور)، موانع اجتماعی فرهنگی و موانع سیاسی(تمرکز سیاسی بر مدارس توسط دولت مرکزی) به عنوان متغیر مستقل کلیدی دارای قدرت نفوذ بالا و وابستگی پایین هستند. همچنین نتایج نشان داد عدم باور به صلاحیت حرفهای مدیران مدارس، عدم وجود امکانات زیرساختی، تأکید مدیران بالادستی بر نظارت و کنترل مدارس و عدم همراهی جوامع محلی با مدیریت مدرسه محور به عنوان متغیرهای پیوند دهنده دارای بیشترین قدرت نفوذ و بیشترین قدرت وابستگی میباشند و تمرکزگرایی در نظام آموزشی کشور و عدم اختیارات قانونی به مدیران و کادر مدرسه به عنوان متغیر وابسته دارای قدرت وابستگی زیاد و قدرت نفوذ کم میباشد.
Analysis of the obstacles to the implementation of school-based management in Iran's educational system based on the interpretative structural modeling method
English Abstract: The purpose of the current research was to investigate the obstacles to the implementation of school-based management in Iran's educational system based on the interpretive structural modeling approach. The research method was a modeling study. The statistical population of the research was specifically the academic staff members of the university, 25 of whom were purposefully selected from the desired cases. The data collection tool was a researcher-made self-interactive questionnaire. In order to measure and evaluate the validity of the questionnaire, the criterion of content validity was used. The content validity of the questionnaire was 0.96. The data analysis was done with interpretive structural modeling method. The results of the research showed that 9 factors play a role as barriers to school-oriented management. Also, the results showed that financial obstacles (the cost of school-oriented management), socio-cultural obstacles and political obstacles (political focus on schools by the central government) as key independent variables have high influence power and low dependence. Also, the results showed that the lack of belief in the professional competence of school administrators, the lack of infrastructure facilities, the emphasis of upper management on the supervision and control of schools, and the lack of cooperation of local communities with school-based management as the linking variables with the greatest power of influence and the greatest power of dependence. and the centralism in the education system of the country and the lack of legal powers to school managers and staff as dependent variables have high dependency power and low influence power.