چکیده فارسی: شناخت مؤلفه های تربیت اقتصادی زمینه پویایی آموزش در این زمینه را فراهم میآورد. هدف پژوهش حاضر بررسی شاخصها و مؤلفههای برنامه درسی تربیت اقتصادی است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتز پژوهی است. جامعه پژوهش کلیه مقالاتی هستند(211 مقاله) که از سال 1390 تا 1401 شمسی و 2010 تا 2022 میلادی در مورد تربیت اقتصادی در برنامههای درسی ارائه شدهاند. نمونه پژوهش 32 مقاله است که این تعداد بر اساس پایش موضوعی، اشباع نظری دادهها و به صورت هدفمند انتخاب شدهاند. دادههای پژوهش از تحلیل کیفی مقالات مورد مطالعه، گردآوری شدهاند. با تجزیه و تحلیل دادهها، ابعاد نشاط در برنامه درسی دوره ابتدایی در 4 عامل و 55 مقوله شامل بُعد عوامل فردی (مشتمل بر شاخصها و مؤلفههای وابسته به ویژگیهای شخصیتی)؛ بُعد فرهنگ و اخلاق اقتصادی(زمینههای اقتصادی موجود در جامعه)؛ بُعد مفاهیم و دانش اقتصادی (شاخصهای موجود در آموزش اقتصاد) و بُعد مفاهیم جمعی و ارتباطی(شاخصهای ارتباطی و تعاملی در آموزش) طبقه بندی شدند. تربیت اقتصادی به مؤلفههای درونسازمانی و برونسازمانی در نظامهای آموزشی وابسته است که نیازمند برنامهریزی کلان در این زمینه است.
Synthesis of economic education curriculum components and indicators
English Abstract: Knowing the components of economic education provides the dynamic background of education in this field. The aim of the current research is to investigate the indicators and components of the economic education curriculum. The approach of the current research is qualitative and its method is research synthesis. The research community is all the articles (211 articles) that have been presented from 1390 to 1401 AD and from 2010 to 2022 AD regarding economic education in curricula. The sample of the research is 32 articles, which were selected based on thematic monitoring, theoretical data saturation, and purposefully. The research data were collected from the qualitative analysis of the studied articles. By analyzing the data, the dimensions of vitality in the curriculum of the elementary school in 4 factors and 55 categories including the dimension of individual factors (including indicators and components related to personality characteristics); The dimension of culture and economic ethics (economic fields in the society); The dimension of economic concepts and knowledge (indices in economic education) and the dimension of collective and communication concepts (communication and interaction indicators in education) were classified. Economic education is dependent on internal and external components in educational systems, which requires macro-planning in this field.
Keywords: curriculum , Economic education , components , synthesis .