چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی دوره های آموزشی برگزارشده برای معلمان براساس مدل کرک پاتریک انجام شده است. جامعه پژوهش، کلیه افراد شرکت کننده در دوره های آموزشی مذکور است و درنهایت، 123 نفر که در طی سال 1399-1400 در دوره ها شرکت کردهاند از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده، به عنوان نمونه انتخاب شده اند. این تحقیق از حیث نحوه گردآوری داده ها، توصیفی، از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ کارکرد، ارزشیابی است. برای گردآوری اطلاعات در سطح اول، از فرم ارزیابی سطح واکنش، در سطح دوم و سوم برای ارزشیابی یادگیری و رفتار از پرسشنامه استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از آزمون t تک نمونه ای استفاده شدهاست. یافته های تحقیق حاکی از این بود که در هر چهار سطح واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج، اثربخشی مطلوب وجود نداشته است و اهم دلایل این امر، عدم انجام نیازسنجی برای دوره های مزکور، تسلط نداشتن اساتید دوره ها بر محتوا و روش تدریس، نداشتن توجه و معیارهای صحیح برای جذب اساتید دوره ها، نبود انگیزه در معلمان برای مشارکت موثر در دوره ها و حضور صرفا جهت دریافت گواهی و مدرک و عدم توجه به محتوای مفید و کاربردی در دوره ها است.
Evaluating the effectiveness of electronic training courses to empower elementary school teachers in Qazvin city based on the Kirkpatrick model
English Abstract: The current research was conducted with the aim of determining the effectiveness of training courses held for teachers based on the Kirkpatrick model. The research population is all the people who participated in the mentioned training courses and finally, 123 people who participated in the courses during 2013-2014 were selected as a sample through simple random sampling method. This research is descriptive in terms of data collection, practical in terms of purpose, and evaluation in terms of function. To collect information in the first level, the reaction level evaluation form was used, and in the second and third levels, a questionnaire was used to evaluate learning and behavior. One-sample t-test was used to analyze the obtained data. The findings of the research indicated that there was no optimal effectiveness in all four levels of reaction, learning, behavior and results, and the main reasons for this were the failure to conduct a needs assessment for the mentioned courses, and the lack of mastery of the professors of the courses. The content and method of teaching, lack of attention and correct criteria to attract the professors of the courses, lack of motivation in the teachers to participate effectively in the courses and attend only to receive certificates and degrees, and lack of attention to useful and practical content in the courses.
Keywords: organization , evaluation levels .