چکیده فارسی: برنامه درسی به عنوان ستون فقرات نظام آموزشی، یکی از عوامل مهم در راستای ایجاد تحولات بنیادین در نظام آموزش عالی به شمار میرود؛ هدف این پژوهش تبیین مدل اثربخشی آموزش کارآفرینی از دیدگاه اسلامی و آرای مقام معظم رهبری است تا بتوان با آن برنامه درسی آموزش معماری را، از نظر تحقق مولفههای کارآفرینی در دانشجویان بررسی کرد. روش پژوهش حاضر آمیخته اکتشافی است که در قسمت کیفی با بررسی آرای مقام معظم رهبری در مقالات، کتب و سخنرانیهای ایشان، گزارههای توصیفی از اندیشه ایشان در خصوص اثربخشی آموزش کارآفرینی، با روش دلالت پژوهی استخراج شد. در بخش کمی دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SPSS20 و smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که الگوی کارآفرینی از دیگاه مقام معظم رهبری، در چهار رکن اصلی: بینش، دانش، مهارت و کسب و کار قابل تقسیم بندی است. و هر یک از این رکنهای اصلی با الگوی اثربخشی آموزش کارآفرینی در برنامه درسی معماری همپوشانی دارد. بدین ترتیب مراکز آموزش عالی معماری میتوانند در کنار ایجاد برنامههای درسی کارآفرینی در رشته معماری، با شناسایی پتانسیلهای موجود در برنامههای درسی این رشته، به تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف موجود در آنها بپردازند. این الگو ضمن فراهم کردن شرایط تحقق آموزش کارآفرینی در رشتههای دانشگاهی، زمینه اجرای یک الگوی بومی را در پرتو دستورات اسلامی فراهم میآورد.
Analysis of curriculum elements based on the entrepreneurial model derived from the Islamic perspective and the opinions of the leader
English Abstract: Curriculum as the backbone of the educational system is one of the important factors in creating fundamental changes in the higher education system; The purpose of this research is to explain the effectiveness of entrepreneurship education model from the Islamic point of view and the Leader, so that it can be used to examine the curriculum of architecture education in terms of the realization of entrepreneurship components in students. The method of the current research is a mixed exploratory one, which in the qualitative part, by examining the views of the Leader in his articles, books and speeches, descriptive propositions of his thought regarding the effectiveness of entrepreneurship education were extracted with the implication research method. In the quantitative part, the data was analyzed using structural equation method and using SPSS20 and smart PLS software. The findings showed that the model of entrepreneurship from the Leader'spoint of view can be divided into four main pillars: vision, knowledge, skill and business. And each of these main pillars overlaps with the model of effectiveness of entrepreneurship education in architecture curriculum. In this way, architecture higher education centers can, in addition to creating entrepreneurship curricula in the field of architecture, by identifying the potentials in the curricula of this field, strengthen the strengths and eliminate the weaknesses in them. This model, while providing the conditions for the realization of entrepreneurship education in academic fields, provides the context for the implementation of a local model in the light of Islamic orders.
Keywords: entrepreneurial model , educational effectiveness , senior leadership position , architecture education , curriculum elements. .