نویسندگان:
طاهره خزائی1 .1دانشآموختهی دکتری جامعه شناسی، دانشکده جامعهشناسی، دانشگاه بوردو، بوردو، فرانسه.
چکیده فارسی: این مطالعه مؤلفههای انگیزشی را در سیستمهای رتبهبندی معلمان و تأثیر آنها بر انگیزۀ رشد حرفه ای بررسی میکند. با استفاده از یک رویکرد مرور سیستماتیک، متون مربوط به سیستمهای رتبه بندی معلمان، انگیزش و ادبیات توسعه حرفه ای را بررسی می کند. با بررسی متون مختلف و یافتههای پژوهشی در مورد انگیزش معلم، عوامل مؤثر بر رتبهبندی معلمان بر اساس شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای و همچنین تجربه شناسایی میشوند. این مطالعه با ترسیم موازی با نظریۀ انگیزشی هرزبرگ، توصیههایی را برای تقویت انگیزه معلم و رضایت شغلی از طریق بهبود در سیستم رتبه بندی ارائه می دهد.
Enhancing Teacher Motivation: Insights from the Teacher Rating System
English Abstract: This study explores the motivational components within teacher rating systems and their impact on professional growth motivation. Employing a systematic review approach, it investigates texts pertaining to teacher rating systems, motivation, and professional development literature. By examining various texts and research findings on teacher motivation, factors influencing teacher ratings based on general, specialized, and professional competencies, as well as experience, are identified. Drawing parallels with Herzberg's motivational theory, this study provides recommendations to bolster teacher motivation and job satisfaction through improvements in the rating system.
Keywords: teacher , motivation , professional development , rating system .