نویسندگان:
سیده زهرا شمسی پاپکیاده1 .1دانشجوی دکتری آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب
چکیده فارسی: هدف از این بررسی تاثیر تفاوت های فردی در نظریه ذهن بر موفقیت تحصیلی دوران دبستان می باشد. علاوه بر این نقش حساسیت به انتقاد در کودکان این سنین را بر موفقیت نهایی انها مورد بررسی قرار داده است. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر علی-مقایسه ای می باشد. روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی بوده بدین صورت که از میان مدارس ابتدایی تهران 3 مدرسه انتخاب شده و 60 کودک (20 نفر از هر مدرسه) با میانگین سنی 8-10 به طور تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده آزمون چشم بارون-کوهن (1991)، و مقیاس حساسیت به انتقاد (اتلس، 1994) می باشند. تمامی این آزمون ها یک ماه قبل امتحانات پایان ترم از کودکان گرفته شد و معیار موفقیت تحصیلی معدل نهایی آنها در امتحانات پایان سال می باشد. برای آزمون فرضیه های تحقیق، اطلاعات جمع آوری شده به وسیله پرسشنامه ها توسط روش های توصیفی و با استفاده از جداول و نمودارهای مربوطه و روش های استنباطی با استفاده از آزمون های کولموگروف-اسمیرنف و آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: بین نمرات نظریه ذهن و موفقیت تحصیلی در دانش آموزان رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد و هم چنین ببین نظریه ذهن و حساسیت به انتقاد نیز ارتباط معنی دار وجود دارد.نتیجه گیری: نظریه ذهن روی موفقیت تحصیلی کودکان دبستانی تاثیر گذار است، از سویی دیگر حساسیت به انتقاد توسط نظریه ذهن پیش بینی می شود و بر روی موفقیت تحصیلی نیز موثر است، بنابراین حساسیت به انتقاد در رابطه بین نظریه ذهن و موفقیت تحصیلی نقش میانجی را دارد. این پژوهش نقش تفاوت های فردی در نظریه ذهن را در موفقیت تحصیلی نشان می دهد.
Mediating effect of sensitivity to criticism on relationship between theory of mind and academic achievement
English Abstract: This study adds to the growing research on school outcomes associated with individual differences in student’s theory of mind skills by considering whether sensitivity to criticism actually mediate this relationship.Method: this is a correlational study. Society was the entire students in fourth and fifth levels of Elementary Schools in the area 2 of Tehran. 280 participants were chosen through random cluster sampling from four schools (2 female and 2 males) and two classes from every schools. Data was collected by Baron-Cohen eye test and Sensitivity to Criticism Scale (STCS). Tests were completed 1 month before final exams. Criterion of academic achievement was student’s degree in final exams. Descriptive and inferential statistical methods such as frequency, percentage, mean, standard deviation, correlation coefficient and regression analysis were used to analysis the data.Results: there was significant and positive association between theory of mind and academic achievement in students, also there was a significant association between sensitivity to criticism and theory of mind. As well as, sensitivity to criticism has a mediating effect in relationship between theory of mind and academic achievement. Conclusion: according to this study, theory of mind predicts academic achievement through sensitivity to criticism. This study shows the role of individual differences in sensitivity to criticism on effectiveness of theory of mind on academic achievement.
Keywords: theory of mind , academic achievement , sensitivity to criticism .