چکیده فارسی: مطالعه بینالمللی پیشرفت سواد خواندن (پرلز) یکی از بزرگترین مطالعات تطبیقی در حوزه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی است که زیر نظر انجمن بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی انجام میگیرد. در این مطالعه بیش از 50 کشور از سراسر جهان شرکت دارند. هدف از انجام این مطالعه، سنجش توانایی سواد خواندن دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی در دو بخش ادبی و اطلاعاتی است. عملکرد سواد خواندن دانشآموزان ایران در پرلز 2001، (414) و 2006 ،(421) پایینتر از میانگین بینالمللی (500) بوده است. اما روند عملکرد دانشآموزان ایران در پرلز 2006 نسبت به پرلز 2001 به میزان 7 نمره بهبود ییافته است. این پیشرفت در بخش متون ادبی بهتر از متون اطلاعاتی بوده است. مهمترین عوامل موثر در بهبود سواد خواندن دانشآموزان، فعالیتهای آموزشی والدین، تغییر محتوای کتابهای درسی و روش های تدریس معلمان بوده است.