چکیده فارسی: با توجه به جذابیت و ویژگیهای منحصربهفرد فضای سایبری، استفاده طولانی مدت و بیشاز اندازه آن میتواند موجب وابستگی و اعتیاد افراد بهویژه نوجوانان شود. از این رو این پژوهش کیفی با هدف شناخت واقعی و عمیق از تجربه نوجوانان دختر در زندگی همراه با استفاده از اینترنت انجام شده است. پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی تجربی موستاکس است. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با شرکتکنندگان استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش دانشآموزان دختر مقطع متوسطه (دوره دوم) شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بود که از میان آنان 26 نفر به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل دادههای پدیدارشناسی تجربی موستاکس استفاده شده است. به طورکلی هشت محتوای اصلی از نتایج این پژوهش استخراج شده که عبارتاند از: 1. دلایل و انگیزه استفاده از فضای سایبری، 2. تأثیرات مثبت فضای سایبری، 3. پیامدهای منفی فضای سایبری، 4. تأثیرپذیری از فضای سایبری، 5. تجربه ارتباط با افراد غریبه در فضای سایبری، 6. نشانگان عاطفی- رفتاری استفاده مرضی از فضای سایبری، 7. کنارهگیری از دنیای واقعی و غرق شدن در فضای سایبری، 8. احساس گناه و نارضایتی از عدم کنترل فرد در استفاده از فضای سایبری. باتوجهبه نتایج بهدست آمده فرهنگسازی استفاده صحیح از این فناوری در جامعه پیشنهاد میشود.
A Phenomenological Study of Cyberspace from the Adolescents’ Perspective
English Abstract: Although cyberspace has brought enormous benefits, it has also ushered in a host of new problems. It can lead to many problems especially for adolescents and its long-term use can cause dependence and addiction. This qualitative study aimed at assessing and explaining the experiences of female adolescents using the Internet. In this study, Moustakas empirical phenomenological approach (transcendental phenomenology of Husserl) was utilized. For the purpose of data collection, in-depth semi-structured interviews with the participants were used. The statistical population of the study was comprised of senior high school students in Tabriz in 2016-17 school year from among whom 26 students were selected via purposive sampling. The data were analyzed using Moustakas empirical phenomenology data analysis procedures. In general, eight main content areas were extracted based on the results of this study: 1. Reasons why individuals use cyberspace, 2. Positive effects of cyberspace, 3. Negative effects of cyberspace, 4. Cyberspace susceptibility, 5. Communication with strangers via cyberspace, 6. Affective and behavioral symptoms of cyber addiction, 7. Withdrawal from the real world and being submerged in cyberspace, 8. Feelings of guilt and dissatisfaction with the lack of self-control over the use of cyberspace. Based on the findings, building a strong culture of appropriate use of cyberspace in the society is recommended.
Keywords: adolescents , phenomenology , cyberspace .