نویسندگان:
حفصه رئیسی شهرویی1 .1کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه سیستان وبلوچستان، زاهدان، ایران
چکیده فارسی: آموزش ارزشها بهعنوان یک بخش مهم در برنامه درسی مدارس شناخته شده است. این پژوهش جهت پاسخ یک سؤال ادراک معلمان دوره اول ابتدایی از برنامه درسی آموزش ارزشها چگونه است طراحیگردید. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام شد. جامعه آماری کلیه معلمان دوره اول ابتدایی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند، معلمان با تجربه و خبره درآموزش ارزشها انتخاب شدند. در مجموع با 13 نفر شامل 7 معلم زن و 6 معلم مرد مصاحبه گردید. ابزار مورد استفاده مصاحبه نیمهساختاریافته بود. جهت تحلیل دادههای حاصل از مطالعه از روش تحلیل کولایزی استفاده شد. در نهایت براساس نتایج، 9 مقوله محوری اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی- یادگیری، گروهبندی، مواد و منابع، مکان، زمان، تجارب یادگیری و مقوله ارزشیابی استخراج گردید. تحلیل ادراک معلمان در برنامه درسی آموزش ارزشها نشان داد که آموزش ارزشها جزء جداییناپذیر مدرسه و برنامههای درسی هستند و معلمان جز لاینفک این نوع برنامه درسی میباشند و برای دستیابی به برنامه درسی آموزش ارزشها باید از همه ظرفیتهای مدرسه و جامعه استفاده گردد.
Teachers' perception of values education curriculum in the first year of elementary school
English Abstract: Values education is recognized as an important part of school curriculum. This research was designed to answer a question about the first grade teachers' perception of the values education curriculum. This research was conducted with a qualitative approach and phenomenological method. The statistical population was all the teachers of the first year of elementary school, who were selected with the purposeful sampling method, teachers with experience and expertise in teaching values. In total, 13 people including 7 female teachers and 6 male teachers were interviewed. The tool used in the interview was semi-structured. Colais analysis method was used to analyze the data obtained from the study. Finally, based on the results, 9 core categories of goals, content, teaching-learning strategies, grouping, materials and resources, place, time, learning experiences and evaluation category were extracted. The analysis of teachers' perception in the values education curriculum showed that values education is an inseparable part of school and curricula and teachers are an integral part of this type of curriculum and to achieve the values education curriculum, all the capacities of the school and society should be used.