چکیده فارسی: این پژوهش به توصیف و تحلیل عناصر اصلی برنامه درسی دورههای آموزش مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت) و رویکرد آن بهتربیت ارزشها، پرداخته است. رویکرد پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل محتوای قیاسی بوده و با استفاده از چارچوب فرانظریهای سانگر و اُسگاتورپ، بررسی چهار عنصر اهداف، محتوا، شیوههای ارائه محتوا و روشهای آموزش و ارزشیابی را در کتب درسی منتخب طرح، بر عهده گرفته است. یافتهها نشان میدهد که هدف عمده تربیت ارزشها، «پرورش شناختها و گرایشهای یادگیرندگان نسبت به نظام اخلاقی، حقوقی و سیاسی اسلام بر اساس نقد محترمانه دیدگاههای مخالف» بوده است. بررسی عنصر محتوا حاکی از آن است که ارزش بنیادین در برنامه درسی طرح ولایت، «قرب اختیاری به خداوند متعال» است و هدف و محتوای یاد شده در دو حیطه شناختی و عاطفی تهیه شده است. ارائه محتوا در دو قالب «نوشتاری» و «فعالیتهای یادگیری» بوده، عمدتاً از روش تدریس «توضیحی» و «آموزش تفکر انتقادی» استفاده شده و روش ارزشیابی در «ارزشیابی مجموعیِ» حفظی و تحلیلی، منحصر بوده است. در نتیجه، تربیت ارزشها در این برنامه درسی، از نوع آموزش مستقیم ارزشها و پرورش گرایش به آنهاست که بر پایه ایجاد ظرفیت شناختی برای نقد محترمانه در یادگیرنده استوار است و لذا رویکرد غالب آن شباهتهایی با رویکرد «تحلیل» به تربیت ارزشها پیدا میکند.
The Qualitative Content Analysis of the Textbooks of the Province Plan From the Perspective of Values Education
English Abstract: This research has described and analyzed the main elements of the curriculum of Islamic Thought Foundations (Velayat Plan) and its approach to values education. The research approach is qualitative and descriptive content analysis, and by using the meta-theoretical framework of Sanger and Osgathorpe, it has investigated the four elements of goals, content, methods of presenting content, and methods of teaching and evaluation in the selected textbooks of the project. The findings show that the main goal of values training was "raising the knowledge and attitudes of learners towards the moral, legal and political system of Islam based on respectful criticism of opposing views". Examining the content element indicates that the fundamental value in the curriculum of the Wilayat plan is "voluntary closeness to God Almighty" and the purpose and content mentioned are prepared in two cognitive and emotional areas. The presentation of the content was in two formats: "writing" and "learning activities", mainly "explanatory" and "critical thinking" teaching methods were used, and the evaluation method was unique in the "comprehensive evaluation" memorization and analysis. As a result, the education of values in this curriculum is of the type of direct education of values and cultivation of the tendency towards them, which is based on creating the cognitive capacity for respectful criticism in the learner, and therefore its dominant approach finds similarities with the "analysis" approach to education of values.