چکیده فارسی: اقتصاد مقاومتی بهعنوان راهکاری برای برونرفت از محاصره اقتصادی دشمن، توسط رهبر معظم انقلاب ارائه گردید. آموزشوپرورش بهعنوان یکی از بزرگترین نهادهای حکومتی میتواند نقش مؤثر و فزایندهای در تحقق این راهکار داشته باشد. هدف از انجام این پژوهش کیفی از نوع مطالعه موردی، کشف چارچوبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در آموزشوپرورش است. مشارکتکنندگان بالقوه پژوهش شامل متخصصان اقتصاد مقاومتی و مدیران آموزشوپرورش آشنا با اقتصاد مقاومتی در کشور بودند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند از نوع معیار و بحث اشباع دادهها انتخاب شدند. روش جمعآوری دادهها شامل مصاحبه نیمساختمند و نیز مطالعه اسناد بالادستی مرتبط بود. با استفاده از روش تحلیل مضمون، کدها، استخراج و شبکه مضامین ترسیم شد. شبکه کشف شده نشان داد که تحقق اقتصاد مقاومتی در آموزشوپرورش مشتمل بر 12 مضمون سازمان دهنده و 61 مضمون پایه است. اعتبار نتایج با استفاده از روش همسوسازی دادهها، تأیید شد. یافتهها نشان دادند که اقدامات نهادی، مدیریت سرمایههای انسانی، مدیریت کارآمد منابع مالی، پرورش روحیه کار در دانش آموزان، الگوسازی و اصلاح سبک زندگی، مردم محوری را میتوان بهعنوان برخی از اصلیترین ابعاد تحقق اقتصاد مقاومتی در آموزشوپرورش محسوب کرد.
Designing a Framework for the Realization of a Resistive Economy in Education and Traning
English Abstract: Resistance economics was proposed by the supreme leader of the revolution as a way of overcoming enemy economic siege. Education as one of the largest government institutions can play an increasingly effective role in achieving this. The purpose of this qualitative case study is to explore a framework for resistive economics in education. Potential research participants included resistance economists and education managers familiar with resistive economics in the country who were selected using purposeful sampling and standardized data saturation discussion. Data were collected through semi-structured interviews with education managers and resisting economists as well as the study of related upstream documents. The themes were extracted, coded, and meshed using a thematic analysis method. The discovery network showed that the realization of a resistive economy in education consists of 12 organizational themes and 61 basic themes. The validity of the results was confirmed by the data matching method. The findings showed that institutional measures, human capital management, efficient management of financial resources, nurturing student morale, modeling and reforming lifestyle, people-centered, etc. can be considered as some of the main aspects of the realization of a resilient economy in education and traning.