چکیده فارسی: پژوهش حاضر درصدد تبیین ابعاد و مؤلفههای برنامهی درسی آموزش فلسفه برای کودکان به روش اجتماع پژوهشی مبتنی بر هوش معنوی و تحلیل آن در محتوای پنج سند از اسناد بالادستی شامل سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، برنامهی درسی ملی، نقشهی جامع علمی کشور، قانون اساسی و سند نهایی چشمانداز بیستساله است. روش پژوهش توصیفی و شامل تحلیل اسنادی و همچنین تحلیل محتوا بوده و رویکرد آن نیز کاربردی محسوب میشود. جامعهی تحلیلی نیز شامل متون مرتبط با ابعاد و مؤلفههای برنامهی درسی آموزش فلسفه برای کودکان به روش اجتماع پژوهشی مبتنی بر هوش معنوی و همچنین متن اسناد است که با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعهی پژوهشی، از نمونهگیری صرفنظر شده و کل جامعهی آماری تحت بررسی و تحلیل قرار گرفت. ابزارهای اندازهگیری، فرم فیشبرداری و همچنین سیاههی تحلیل محتوای محقق ساخته بوده و دادههای اسنادی به شیوهی کیفی با استفاده از شاخصهای توصیفی در فرایند آنتروپی شانون مورد تحلیل قرارگرفته و چارچوب مفهومی برنامهی درسی فبک، بر اساس مدارک و مستندات مرتبط در چهار مؤلفهی اصلی و ۴۹ مؤلفهی فرعی تدوین شده است. نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون بیانگر این بود که در بررسی پنج سند از اسناد بالادستی، مؤلفههای مذکور از توزیع نرمال برخوردار نبوده و مؤلفهی پیامدهای اجتماعی تفکر فلسفی با 1270 مورد، دارای بیشترین میزان فراوانی و مؤلفهی چیستی فلسفه با 47 مورد، کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده است و مغفول واقع شده است.
Content Analysis of Upstream Documents Based on Components of Philosophy for Children Curriculum by Community Inquiry Method Based on Spiritual Intelligence
English Abstract: The present study seeks to explain the dimensions and components of the curriculum of philosophy education for children through the research community based on spiritual intelligence and its analysis in the content of five High level documents including the document of fundamental transformation of education, national curriculum, comprehensive map. The country's science, constitution and final document are a 20-year vision. The research method is descriptive and includes documentary analysis as well as content analysis and its approach is also applied. The analytical community also includes texts related to the dimensions and components of the curriculum for teaching philosophy to children through the research community based on spiritual intelligence, as well as the text of the documents, which, due to the nature of the subject and the limitations of the research community, the whole statistical community was examined and analyzed. The measurement tools, the filing form, as well as the researcher-made content analysis list were created, and qualitative documentary data were analyzed using descriptive indicators in the Shannon entropy process, and the conceptual framework of the Fabak curriculum was based on documents and Related documents have been compiled in 4 main components and 49 sub-components. The results of Shannon's entropy content analysis showed that in reviewing 5 documents of the above documents, the mentioned components did not have normal distribution and the component of social consequences of philosophical thinking with 1270 cases had the highest frequency and the component of philosophy with 47 cases had the lowest. It has a lot to offer and is neglected.