نویسندگان:
هانیه معتمدی1 .1کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، گروه مشاوره مرودشت، ایران.
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش سبک زندگی منتظرانه بر فرهنگ مهدویت دانشآموزان متوسطه دوم بوده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع آزمایشی با پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره ابتدایی شهرستان بجنورد ـ به تعداد 2185 نفر بود و از کسانی که نمره پیشآزمون آنها از حد میانگین در پرسشنامه کمتر بوده است، تعداد 60 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و 3۰ نفر در گروه آزمایش و 3۰ نفر در گروه گواه ، گمارش تصادفی شدند و دوره آموزش با گروه آزمایش با بسته آموزشی سبک زندگی منتظرانه در ده جلسه یکساعته انجام شد. از هر دو گروه کنترل و آزمایش با پرسشنامه، قبل و بعد از آموزش، پیش و پسآزمون گرفته شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه فرهنگ مهدویت حسین زاده و همکاران (1388) بود که روایی ابزار، از نوع صوری و محتوایی بود که مورد تأیید اساتید و خبرگان قرار گرفت و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ 83/0 برآورد گردید. جهت تحلیل دادهها از آزمون کوواریانس با نسخه 21 نرمافزار spss استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد در بعد شناخت، با توجه به اینکه سطح معناداری 56/0 محاسبه گردید و این میزان از 05/0 بیشتر است، فرضیه تأیید نشد و در بعد انتظار ظهور (26/1=t و 02/0=p)، بعد ایمان و باور قلبی (09/4=t و 00/0=p) و بعد فلسفه غیبت (14/2=t و 01/0=p)، تفاوت معناداری بین دو حالت پیشآزمون و پسآزمون مشاهده گردید؛ اما در بعد آگاهی به فلسفه ظهور (79/0=t و 09/0=p)، تفاوتی بین دو حالت مشاهده نشد؛ بدینمعنا که آموزش گروهی دوره سبک زندگی منتظرانه بر ابعاد انتظار ظهور، ایمان و باور قلبی و فلسفه غیبت، از مؤلفههای مقیاس فرهنگ مهدویت تأثیرگذار؛ اما بر مؤلفههای شناخت و آگاهی به فلسفه ظهور در دانشآموزان اثرگذار نبوده است. یافتههای این مطالعه نشان میدهد که آموزش دوره سبک زندگی منتظرانه در افزایش فرهنگ اعتقادی به مهدویت دانشآموزان میتواند تأثیرگذار باشد و آموزشهای مستقیم این دوره، در کنار دیگر شیوههای تربیتی توصیه میگردد.
The Effect of Education on the Culture and Lifestyle Expectantly Beliefs of the Mahdism Students
English Abstract: The statistical population of the study consisted of 2185 elementary students in Bojnourd city. pre-test scores were lower than the average in two questionnaires, 60 were selected by simple random sampling and 3 were selected. The experimental group and the 3۰ subjects in the control group were randomly assigned and the training session with the experimental group was conducted with a 10-hour lifestyle training session. Questionnaires before and after training were taken from both control and experimental groups before and after the test. The data collection tool was Hosseinzadeh and Colleagues’ (2009) Mahdavid Culture questionnaire. The validity of the tool was face and content validity and was confirmed by professors and experts. Paired t-test was used for data analysis by SPSS 21 software. The results showed that in the cognitive dimension, since the significance level was calculated 0.56 and this value is higher than 0.05, the hypothesis was not confirmed and in the expected dimension of emergence (t = 1.06, P =0.02, dimension of faith and heart belief (t = 4.09, p = 0.00) dimension of absenteeism (t = 2.14, p = 0.01) Significant differences were observed between the pre-test and post-test, but there was no difference between the two modes of awareness of emerging philosophy (t = 0.79, p = 0.09). That is, group-based lifelong learning wait-and-see dimensions of expectation, faith, heart belief, and absenteeism influenced the components of the culture of Mahdism, did not affect cognition and awareness of emerging philosophy in students. The findings of this study suggest that waiting-style lifelong learning can be effective in enhancing students' beliefs about Mahdism, and direct education of this course along with other educational modalities is recommended.