چکیده فارسی: تربیت تا بدان جا در تحول فرد و جامعه مؤثر است که میتوان ادعا کرد ارزش هر مکتبی، از تربیتشدگان آن مکتب فهم میشود. ضرورت پژوهش روشمند در تربیت جنسی، دغدغه اصلی نگارنده متن پیشِ رو است که با روش تحلیل مضمون و با رویکرد فقهی به الگویی مناسب برای تربیت جنسی کودکان دست یافته است. در این پژوهش، تحلیل مضمون با مطالعه منابع فقهی و تفسیری آغازشده تا مراد آیات و روایات، مشخص و یقینی شود ، سپس، محتوای آیات و روایات کدگذاری شده است. ابزار بهکاررفته در تحلیل مضمون شبکه مضامین است؛ به این بیان که نکات کلیدی متن ـ با بیرون کشیدن واژههای پرتکرار، کلیدواژهها و کشف واژههایی که همپوشانی یا رابطه علی دارند ـ جدا میشوند و مضامین پایه را شکل میدهند. سپس، دادهها مکتوب و با صبر و حوصله بازبینی میشوند تا ایدههای اولیه برای کشف کدهای مرتبط با هم و نحوه ارتباط آنها کشف شود که مضامین سازمان دهنده را شکل میدهند. در ادامه، با تلخیص و تلفیق شبکه مضامین مشابه به مضامین فراگیر و کانونی دست مییابیم. پس از تحلیل مضمون آیات و روایات فقهی مرتبط با تربیت جنسی با نرمافزار maxqda و بررسی 24 مضمون پایه، 10 مضمون سازمان دهنده و دو مضمون فراگیر به الگوی اسلامی تربیت جنسی رسیدهایم.
Designing an Islamic Model of Sex Education for Children Following Jurisprudential Approach
English Abstract: Education is so effective in the development of the individual and society that it can be claimed that the value of any school is understood from those educated in that school. The necessity of methodical research in sexual education is the main concern of this research authors, who have achieved a suitable model for sexual education of children through the method of content analysis and jurisprudential approach. In this study, content analysis begins with the study of jurisprudential and interpretive sources to determine the meaning of verses and hadiths, then, the content of verses and hadiths is coded. The tool used in theme analysis is a network of themes. In other words, the key points of the text - by extracting the repetitive words, the keywords and discovering the words that have an overlap or causal relationship are separated and form the basic themes. The data is then patiently written and reviewed to discover the basic ideas for discovering related codes and how they relate to the organizing themes. In the following, by summarizing and combining the network of similar themes, we achieve comprehensive and focal themes. After analyzing the content of verses and jurisprudential narrations related to sexual education with Maxqda software and examining 24 basic themes, 10 organizing themes and two comprehensive themes, we have reached the Islamic model of sexual education.