چکیده فارسی: تربیت دینی بهعنوان یکی از رویکردها به تربیت، در مواجهه با فضای مجازی بهعنوان یکی از بسترهای تحقق این رهیافت با مسائلی مواجه است که هدف این پژوهش، پرداختن به آن است. دستیابی به این هدف ازطریق تبیین مبانی نظری موضوع پژوهش و تحلیل استلزامات آن صورت گرفته است. در این پژوهش به مبحث آشنایی با محکمات و متشابهات در تربیت دینی و بایستههای فضای مجازی که در دو محور «ضرورت درک خدای همهجاحاضر» و «وجود اخلاق نظارتی» میگنجند، پرداخته شده است. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است و یافتهها حاکی است میان عناصر تربیت دینی و ویژگیهای فضای مجازی تناظری برقرار است که در برخی موارد به تحقق تربیت دینی مطلوب یاری میرساند و در مواردی نیز بهعنوان مانع عمل میکند. تحلیل این تناظر علاوهبر اینکه به شناخت عوامل و موانع تربیت دینی یاری میرساند، راهکار مواجهه با مسائل تربیت دینی در فضای مجازی را نشان میدهد.
The Problems of Religious Training in the Virtual Space and the Methods to Deal with Them
English Abstract: Religious training, a special approach to human training, in coming across with virtual space, as a field for the realization of this approach, is challenged with many problems. This study is intended to address these problems. For achieving this goal, the researcher tried to explain the theoretical foundations of the issue and analyze its requirements. The issue of familiarity with definitive and metaphorical subjects in religious training and the requirements of virtual space, are illustrated in two axes of "the need to appreciate the omnipresent God" and "the presence of supervisory ethics". The results of this descriptive-analytical research indicated that there is an unevenness among the elements of religious training and the indications of virtual space, so that, they help achievement of the desired religious training in some cases, and acts conversely in some other situations. An analysis of this disparity, helps to identify the positive and negative factors affecting religious training. Moreover, it signifies the solution to the problems of religious training in virtual space.