نویسندگان:
نیما شهیدی1 .1استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآباد ممسنی، گروه علوم تربیتی، نورآباد ممسنی، ایران
چکیده فارسی: این مقاله با هدف بررسی تأثیر آموزش حل مسئله مبتنیبر معنویت بر کیفیت زندگی کاری و خودکارآمدی اجتماعی معلمان متوسطه شهر گرگان انجام شد. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازحیث روش انجام پژوهش، از نوع شبهآزمایشی، طرح پیشآزمون و پسآزمون است. حجم نمونه به روش نمونهگیری تصادفی ساده در دو گروه ۲۰ نفره انتخاب شدند. یک گروه بهعنوان گروه آزمایش که پروتکل آموزش حل مسئله مبتنیبر معنویت نوری (۱۳۹۲) در آنها اجرا شد و گروه گواه که آموزش حل مسئله مبتنیبر معنویت درمورد آنها اجرا نشد. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل: الف) برنامه آموزش حل مسئله مبتنیبرمعنویت که در پنج جلسه 50 دقیقهای و در یک ماه برگزار شد، ب) پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی اجتماعی اسمیت و بتز (2000)، ج) پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون (۱۹۷۳) بود. نتایج بهدستآمده از تحلیل آماری کواریانس نشان داد: آموزش حل مسئله مبتنیبر معنویت بر کیفیت زندگی کاری و خودکارآمدی اجتماعی معلمان تأثیر معنیداری دارد و ۲1 درصد تفاوتها در نمرات کیفیت زندگی کاری و خودکارآمدی اجتماعی معلمان مربوط به تأثیر آموزش حل مسئله مبتنیبر معنویت است.
The Effect of Spiritual Problem-Solving Training on the Quality of Teachers’ Work Life and Social Self-Efficacy
English Abstract: This research is intended to investigate the effect of spiritual problem-solving training on the quality of work life and social self-efficacy of high school teachers in Gurgan. This applied research follows a quasi-experimental method using pre-test and post-test techniques. The sample, selected by random sampling method, included two groups of 20 people. The first group, test group, received spirituality-based problem-solving training procedure (2013). The second group, the control group, did not receive spirituality-based problem-solving training. Data collection tools included: a) spirituality-based problem-solving training program, held in five sessions of 50 minutes in one month, b) Smith and Betz (2000) standard social self-efficacy questionnaire, c) Walton’s (1973) quality of work life questionnaire. The results derived from covariance statistical analysis signified that spirituality-based problem-solving training had a significant positive effect on teachers' quality of work life and social self-efficacy. 21% differences in teachers' quality of work life and social self-efficacy scores was due to the effect of spirituality-based problem-solving training.