نویسندگان:
محمد هادی هادیزاده1 .1دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده فارسی: مهدویت، یکی از آموزههای مهم اسلامی بهویژه شیعی است که بیشتر ازمنظر اعتقادی مورد توجه جامعه قرار گرفته است. گرچه پژوهشهایی در ارتباط با کارکردهای تربیتی این آموزه انجام شده است، اما کمتر پژوهشی است که بهصورتی منسجم و نظامیافته این آموزه را ازمنظر تربیتی مورد بررسی قرار داده باشد. در این نوشتار برآنیم تا از منظری تربیتی و نسبتاً نو، به این آموزه اصیل بنگریم و با واکاوی وجوه تربیتی آن، مشخصات تربیت مهدوی را تبیین کنیم. برای دستیابی به این هدف، با بهرهگیری از رویکرد کیفی و روش توصیفی ـ تحلیلی به گردآوری دادههای موردنیاز پژوهش به شیوه کتابخانهای پرداخته شده است. بدینمعنا که ابتدا به گردآوری تعاریف مختلف از تربیت و توصیف آنها و سپس اختیار تعریفی مبتنیبر تحلیل بهدستآمده از آن تعاریف و مؤلفههای آن اقدام شده است. سپس تعریف مهدویت و روایات بهدستآمده در اهمیت باورداشت این آموزه از نظر گذرانده شده است. درپایان، با بررسی تحلیلی بین مؤلفهها و ابعاد تربیت و خصائص منتظران که در روایات معتبر از آن سخن بهمیان آمده است، ضمن تبیین سه وجه تربیتی مهدویت و «انتظار» بهعنوان یک جریان ترییتی، به بیان آسیبهای احتمالی که برای هریک از وجوه شناساییشده در تربیت مهدوی امکانپذیر است، پرداخته شده است.
Mahdism in the mirror of education
English Abstract: Mahdiism is an important Islamic doctrine, especially in Shia. It has been considered in terms of belief. Although some researches has been done in relation to the educational functions of this doctrine, but there were few studies that have systematically done this doctrine from an educational perspective. The aim of this article was studying this authentic doctrine from an educational perspective that was new. To achieve this goal, the descriptive-analytic method was used in this research. For did it. First of all, the various definitions of education and the characteristics of them were identified, and then based on those definitions, a definition was made. Then, the definition of Mahdiism and some Islamic narratives in support of it and description of it's believers were expressed. In the end, a comparative analysis between the characteristics of education and the characteristics of the Intezar was done. Based on this analysis, three features of Mahdiism education and the Intezar as the educational process were explained. Also, some misunderstandings of those features of Mahdiism education were mentioned.