چکیده فارسی: هدف این مقاله، بازشکافت پیوند عادت با تربیت از دیدگاه گروهی از مربیان مسلمان و مربیان غربی است تا روشن شود: الف. آنان درباه مفهوم تربیت چه نگرشی دارند؛ ب. عادت را چگونه تعریف میکنند؛ ج. چه نسبتی را میان عادت و تربیت حاکم میدانند؟ در این پژوهش که به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است، پس از شناسایی و گزینش شماری از مربیان مسلمان و مربیان غربی برای واکاوی نگرش آنان به مفهوم تربیت، عادت و نسبت عادت با تربیت، اطلاعات کتابخانهای لازم گردآوری شد، سپس یافتههای گردآمده توصیف و تحلیل شد و معلوم شد که مربیان مسلمان ایجاد عادات نیکو را در متربی روا و اصولاً عادتآفرینی را از روشهای تربیتی میدانند. دانشمندان غربی در این باره رویکردی همسان ندارند و به سه دسته تقسیم میشوند: الف. شماری از آنها عادت را برای تربیت سودمند میدانند؛ ب. گروهی عادت را برای تربیت زیانبار میشمارند؛ ج. برخی هم کاربرد عادت را در تربیت بهشرط شئ و بهشکل مشروط پذیرفتهاند.
A Comparative Study of the Assumptions of Muslim and Western Instructors on the Relationship between Habit Formation and Training: from Concept to Application
English Abstract: The purpose of this study is to explore the link between habit formation and training from the viewpoint of a group of Muslim and Western educators to clarify, a. what their approaches towards training are, b. how they define habit formation, and c. what relationship they believe there is between habit formation and training. Identifying and selecting a number of Muslim and western instructors for analyzing their attitudes toward the concept of training, habit formation and the relationship between them, this descriptive-analytic study followed library method for collecting data. The collected data were analyzed indicating that Muslim instructors believed that habit formation is effective in educational methodology, and that they perceived creation of good habits can improve training. Yet, western scholars are different in this regard. They fall into three categories, a. a number of them consider habit formation to be useful for training, b. another group considers habit formation to be harmful, and the third group adopted the use of habit formation in some special conditions.